Siirry suoraan sisältöön

Potilaslähtöisen ja -turvallisen kliinisen radiografian kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 20.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

1 - 5

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus

Opettaja

  • Leena Walta

Ryhmät

  • YKLASS20
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), S20

Tavoitteet

Aim:
After completing the course, the student is able to assess and develop patient centered and patient safety clinical radiography by literature review based on researches.

Sisältö

Content:
-Patient centered and patient safe clinical radiography according to ethical codes, law, guidelines and best practices.
-Literature review as a method for get research based evidence and as a tool to develop patient centered and patient safety clinical radiography.

Oppimateriaalit

ESR & EFRS 2019 Patient safety in medical imaging: A joint paper of the European Society of Radiology (ESR) and the European Federation of Radiographer Societies (EFRS). Radiography 25, e26-e38.

Hafslund B ym. 2008 Evidence Based Radiography. Radiography 14(4), 343-348.

Niela-Vilen H & Hamari L 2016 Kirjallisuuskatsauksen vaiheet. Teoksessa Stolt M, Axelin A & Suhonen R (toim.) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja A: 73/2016. 23-34.

Okuyama JHH, Galvao TF, Silva MT. 2018 Healthcare Professional's Perception of Patient Safety Measured by the Hospital Survey on Patient Safety Culture: A Systematic Review and Meta-Analysis. The Scientific World Journal. 2018, pp. 9156301.

Santana MJ, Ahmed S, Lorenzetti D, Jolley RJ, Manalili K, Zelinsky S, Quan H & Lu M. 2019 Measuring patient-centred system performance: a scoping review of patient-centred care quality indicators. BMJ Open 9(1):e023596.

Suhonen R, Axelin A & Stolt M 2016. Erilaiset kirjallisuuskatsaukset. Teoksessa Stolt Minna, Axelin Anna & Suhonen Riitta (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja A: 73/2016. 7-22

Tugwell-Allsup J & England A 2019 A systematic review of incubator-based neonatal radiography - What does the evidence say? Radiography 26, 167-173.

Opetusmenetelmät

iIse- ja ryhmätyöskntely.
Kirjallisuuskatsuaksen laatiminen ja raportinti.
Tuutorointi.
Seminaarit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vekkototeutus Metropolian Moodle ymppärisöttä.
Neljä tuutorointikertaa, joiden yhteydessä asiantuntijaluentoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija laatii kirjallisen katsauksen opintojakson teemojen mukaisesti.
135 t

Sisällön jaksotus

• Potilaslähtöisyys ja -turvallisuus eettisten ohjeistojen, lainsäädännön, ohjeistusten sekä parhaiden käytäntöjen perusteella
• Kirjallisuuskatsaus menetelmänä kehittää tutkimusnäyttöön perustuvaa potilaslähtöistä ja -turvallista kliinistä radiografiaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotehtävän ja kirjallisuuskatsaus prosessin raportointia ja esittämistä.

Ennakkotehtävän jättö 19.10.2020 klo 23.00 mennessä.
Oppimistehtävän jättö 6.12.klo 12.00 mennessä
Loppuseminaari 9.12.2020

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole jättänyt tehtäviä tai esittänyt oppimistehtävää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä (kirjallisuuskatsauksen kirjallinen ja suullinen raportointi) jätetty. ja esitetty.

Opiskelija kuvaa
* potilaslähtöisen ja/tai- turvallisen kliinisen radigrafian periaatteita
* tutkimustietoon perustuvan näytön periaatteita

Opiskelija soveltaa
* potilaslähtöisiä ja/tai -turvallisia kliinisessä radiografiassa
* tutkimukseen perustuvaa näyttöä yksittäisessä kliinisen radiografian tilanteessa

Opiskelija johtaa potilaslähtöistä ja/tai turvallista kliinistä radiografiaa tutkimusnäyttöön perustuen
kliinisen radiografian yksittäisissä ympäristössä ja/tai tilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä (kirjallisuuskatsauksen kirjallinen ja suullinen raportointi) jätetty ja esitetty.

Opiskelija kuvaa perusteet
* potilaslähtöisen ja/tai -turvallisen kliinisen radiografian kehittämiseksi
* tutkimusnäyttöön perustuvan kliinisen radiografian kehittämiseksi

Opiskelija kehittää
potilaslähtöisyyttä ja/tai -turvallisuutta kliinisessä radiografiassa tutkimukseen perustuvan näytön avulla rajatussa ympäristössä ja tilanteessa

Opiskelija johtaa potilaslähtöistä ja/tai turvallista kliinistä radiografiaa edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön perustuen rajatuissa ympäristöissä ja/tai tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä (kirjallisuuskatsauksen kirjallinen ja suullinen raportointi) jätetty ja esitetty.

Opiskelija kuvaa keinoja ja menetelmiä
*tunnistaa potilaslähtöisiä ja/tai -turvallisuutta edistäviä
kliinisen radiografian kehittämiskohteita
*analysoida ja kehittää kliinisen radiografian käytäntöjä tutkimusnäyttöön perustuen

Opiskelija kehittää
uusia ja innovatiivisia tapoja edistää potilaskeskeistä ja/tai turvallista kliinistä radiografiaa tutkimukseen perustuvan näytön avulla monimutkaisissa ympäristöissä ja tilanteissa


Opiskelija johtaa
potilaslähtöistä ja/tai turvallista kliinistä radiografiaa edistävää kehittämistoimintaa tutkimusnäyttöön perustuen innovatiivisesti monimutkaisissa ympäristöissä ja/tai tilanteissa.