•   Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat TH00BQ83-3004 01.08.2022-30.11.2023  2 op  (EMIELES22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
    Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
    Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
    Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
    Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
    Opintojakson sisältö
    Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet

    Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.

    Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus

    Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.

    Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen

    Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.

    Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä

    Vastuuopettaja

    Elina Santala

    Oppimateriaali

    Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
    Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
    Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874

    Oppimismenetelmät

    Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2022 - 30.11.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2022 - 31.07.2022

    Ryhmä(t)
    • EMIELES22
    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Koulutus

    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
    Osallistuminen lähipäiville

    Sisältö ja ajoitus

    Ajoitus 12.-13.9.2019

    Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet

    Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.

    Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus

    Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.

    Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen

    Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.

    Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Hyväksytty suoritus

    - suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä

    - osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia

    - osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä

    - tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä

    - tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista

    - osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita

    - osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän

    - huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen



    Hylätty suoritus

    - opiskelija ei täytä em. kriteereitä