Siirry suoraan sisältöön

Solu- ja molekyylibiologia (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BT66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 12.03.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Marko Björn

Ryhmät

  • PBIOS20B
    Bioanalyytikko (AMK), S20B
  • PBIOS20A
    Bioanalyytikko (AMK), S20A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää solu- ja molekyylibiologian perusteet ja tärkeimmät solubiologiset tapahtumat. Opiskelija tietää solun rakenteen ja toiminnan, soluelimet, solujen jakaantumisen ja solujen välisen viestinnän, entsyymit ja energia-aineenvaihdunnan sekä proteiinisynteesin. Opiskelija osaa kliinisten laboratoriotutkimusten perustana olevat elimistön biokemialliset reaktiot.

Sisältö

- eläinsolun, kasvisolun ja bakteerin rakenne
- solun organellit ja niiden tehtävät
- proteiinien kuljetus
- makromolekyylit ja perimäaines

Oppimateriaalit

Kontaktitunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Pääasiallinen materiaali:
- Heino ja Vuento. Biokemian ja solubiologian perusteet. 2009 tai uudempi. WSOYpro.
- Niemi, Virtanen & Vuorio. Solu- ja molekyylibiologia. 1995 tai uudempi painos. Weilin& Göös.
- Hedman yms. Immunologia. 2009. Duodecim.
- Solubiologian perusteet. Verkko-opiskelumateriaali Moodleen bioanalytiikan opiskelijoille.
Korhonen S& Matero T. 2018. Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/148839/Korhonen_Susanna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- BIOINFORMATIIKAN SEURA 2018. Vocabulary - Nukleotidit ja nukleiinihapot. [viitattu 2018-12-17] Saatavissa: http://bioinf.fi/?page_id=111.
-SUOMEN BIOTEKNIIKKA 2018. Biotekniikan sanasto. [viitattu 2018-5-14] Saatavissa: http://www.finbio.net/sanasto.
-SUOMEN VIRTUAALIYLIOPISTO 2006. Solunetti. [viitattu 2019-21-1] Saatavissa: http://www.solunetti.fi/fi/.
- Ajankohtainen tutkimustieto (Lisäkirjallisuus: Alberts et al. 2015. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, Taylor & Francis Group. USA. 6th edition. (tai 5. painos))

Opetusmenetelmät

E-oppiminen, itsenäiset tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on yksi koe, jonka avulla muodostuu arvosana.Puolikas ei automaattisesti korotu ylöspäin, esim. 3,5 voi olla joko H3 tai H4.Opiskelija täyttää kokeen yhteydessä itsearvioinnin. Mikäli opiskelijan ja opettajan arvioinnit ovat keskenään ristiriidassa, käydään arviointikeskustelu, jolla pyritään löytämään yhteinen ymmärrys.
Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi:
• Verkkotehtävät, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta. Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta.Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojaksontoteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opintojaksopalaute kerätään sähköisellä lomakkeella opintojakson päätteeksi. Opintojaksopalautteet käsitellään koulutuskohtaisissakokouksissa lukukauden päättyessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1,0 op =27 tuntia

Teoriaa(2,0 op): 5 x 4 h opetussessioita ja 2 tunnin tentti

Kokonaistuntimäärä: 54 tuntia

Sisällön jaksotus

Opiskelija tietää perimän ja sen muodostumisen. Opiskelija tietää elimistön immuunijärjestelmän toiminnan ja sen osatekijät sekä immuunijärjestelmän tavallisimmat puutos- ja häiriötilat. Opiskelija osaa kliinisten laboratoriotutkimusten perustana olevat elimistön biokemialliset reaktiot.

Sisältö:
- immuunijärjestelmä
- luonnollinen ja hankittu immuniteetti
- puolustusvaste
- sellulaaristen ja liukoisten tekijöiden rakenne, toiminta ja säätely
- puolustuslinjan solutyypit
- eläinsolun, kasvisolun ja bakteerin rakenne
- solun organellit ja niiden tehtävät
- makromolekyylit ja perimäaines

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekäottaen tilanteen huomioon,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.