Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Teemu Hyytiä
  • Iida Laine
  • Annukka Myllymäki
  • Afrisa Kapella
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204


*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196

*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263


*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182

*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.

*UKK-instituutin verkkosivut

*Muu materiaali Its Learningista.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne. (flipped learning).
Tapaamiset ovat keskusteluun ja tekemiseen painottuvia, mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua, joka perustuvat tiimioppimiseen. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännönkoen 10.5.
Uusintakoe 31.5.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakon laajuus on 5 op. Opiskelijan työnä tämä on 135h, josta kontaktiopetusta on 44h ja itsenäistä tai tiimiopiskelua on 91h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu keväällä 2022 ja 2 op syksyllä 2022. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Syksyn toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.

Kevään toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä.

Vko 11: 2h: Orientaatio + Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista, Terveyskunnon osatekijät / Keskusteleva luento/ Afrisa
Vko 14: 4h Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 4h: Yleiskestävyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 2h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. /Iida

Vko 17: 2h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Iida
Vko 17: 6h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit perehdytys ja käytännön harjoittelu / Afrisa + Teemu
Vko 18: 2h Tulosten tulkinta, tavoitteiden asettaminen ja terapian suunnittelu/Afrisa
Vko 18: 4h Polkupyöräergometritesti/ Harjoitus (Liilab ti 3.5.2022) / Teemu
Vko 19: 8h Käytännön koe / Afrisa
Vko 21: 6h Voiman ja venyvyyden arviointi ja harjoittaminen -casetyöskentely/ kuntosali / Afrisa
Vko 22. 2h Uusintakoe / Afrisa
Vko 23: 2h Opintojakson yhteenveto ( luento) / Afrisa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Keväällä 2022 opintojakson arviointi muodostuu:
- verkkokeskusteluista, hylätty - 1-5
- lähiopetustuntien dialogikeskusteluista, hylätty - 1-5
- harjoitustehtävät hyväksytty-hylätty
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta, joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Terveyskuntoraportti parityönä; arviointi hyväksytty - hylätty

Ks. arviointimatsiisi itslearningista.