Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

20.02.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

19 - 29

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Afrisa Kapella
  • FT1 Virtuaalihenkilö7

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 24.04.2023 08:00 - 16:00, Tentti, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005
  • 25.04.2023 14:00 - 16:00, Itsenäinen opiskelu, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005
  • 15.05.2023 12:00 - 14:00, Uusintakoe, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005
  • 15.05.2023 15:00 - 16:00, Teriokoe 1. uusintatentti, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005
  • 16.05.2023 08:00 - 12:00, Seminaari, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005
  • 22.05.2023 10:00 - 12:00, Opintojakson yhteenveto, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3005

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.

-1.3 Fyysisen kuormituksen fysiologiset vaikutukset elimistöön s. 24–26, (nice to know s. 27–30)
-1.4 Fyysisen harjoittelun yleiset periaatteet s. 31–39
-1.5 Kuormitusfysiologiset mittaus- ja tutkimusmenetelmät s. 40–53, verenpaineen mittausmenetelmät s. 56–60, Maksimaalisen hapenkulutuksen mittaaminen ja arviointi s. 72–79, Hermolihasjärjestelmän suorituskyvyn mittausmenetelmät s. 94–99
-Lihaksen voimantuottaminen s. 228–232 (3. Hermolihasjärjestelmän toiminta kuormituksessa -osio käydään muutoin pitkälti Anatomia 2:ssa)
-7. Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
- 8.6 Pitkäkestoinen inaktiivisuus s. 537–549
- 9. Palautuminen s. 550–559
- 10. Ylikuormittuminen s. 576–589

Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.

-Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118–130
-Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168–182 ja 189–196


Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.

Chapter 3 (Range of motion): s. 65-67
Chapter 4 (Stretching): s. 86-116, (PNF nice to know -asiaa)
Chapter 6 (Resistance exercise): s. 171-212, 230-246
Chapter 7 (Aerobic exercise): s. 253-269
Chapter 8 (Balance): s. 271-297
Chapter 23 (Functional training) nice to know -asiaa
Chapter 24: s. 973-100

Vuoden 2018 painoksen sivut:

Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
Chapter 4 Stretching…, s. 72-100
Chapter 6. Resistance Exercise..., s. 157-198
Chapter 7. Principles of aerobic exercise…, s. 246–263

Vuoden 2012 painos netissä: https://abilityindia.org/wp-content/uploads/2021/01/Therapeutic-exercise.-Foundations-and-techniques-by-Colby-Lynn-Allen-Kisner-Carolyn-z-lib.org_.pdf

Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäiset tehtävät
Keskustelevat luennot
Harjoitustunnit
Kirjallinen raportointi
Teoriakoe
Käytännön koe

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön koe
Varsinainen koe 24.04.2023 (aikataulu alla), Paikka: Toiminnallisen harjoittelun tila ICT_B2034,Teoriatila muunto ICT_C2034
1. Uusintakoe 15.05.2023 (aikataulu alla), Paikka: Luovan liikkumisen tila ICT_B2033 (Vain hylätyt)


Teoriakoe:
Varsinainen tentti 18.04.2023 klo 10.00-11.00, Paikka: Teoriatila muunto ICT_C2034
1. Uusintatentti 15.05.2023 klo 15.00-16.00, Paikka: Teoriatila muunto ICT_C2034 (Korotukset ja hylätyt)
2. Uusintatentti 30.05.2023 klo 12.00-13.00, Paikka: Teoriatila muunto ICT_C2046 (Vain hylätyt)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa. Harjoitustunneilla edellytetään läsnäoloa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus, 5op (5x27h), vastaa 135h opiskelijan työtä, joista
- Kontaktiopetusta 52 h
- Itsenäistä opiskelua 83 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
- kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden ilmiöinä,
- nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
- tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
- käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
- tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Opintojakson sisältö:
- Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen;
- luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät,
- kirjaaminen ja
- tavoitteen asettelu.
- Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM,
- lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Ajoitus :
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu keväällä 2023 ja 2 op syksyllä 2023. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Syksyn toteutus on asiakastyötä, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan käytännössä.

HUOM! TÄMÄ OSIO TARKENTUU VIELÄ!

Vko 9: 2 h: Orientaatio + Tässä terveyskunnonraportin ohjeistus ja tehtävän aloittaminen / Keskusteleva luento / Afrisa + Iida

(Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista, Terveyskunnon osatekijät à Itsenäisesti opiskeltava aihe)

Vko 10: 4 h Voima, venyvyys ja liikkuvuus osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida

Vko 11: 4 h: Yleiskestävyys, liikehallinta ja tasapaino osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida

Vko 12: 2 h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. / Iida

Vko 13: 2 h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Iida

Vko 14: 4 h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit perehdytys ja käytännön harjoittelu / Afrisa

Vko 15: 4 h Polkupyöräergometritesti / Harjoitus (Liilab 11.04.2023) / Afrisa (+ Teemu?)

Vko 16: 2 h Tulosten tulkinta, tavoitteiden asettaminen ja terapian suunnittelu. Muistutus terveyskunnonraportti tehtävästä/ Afrisa

Vko 17: 2 h itsenäistä opiskelua / varaus ilman opettajaa

Vko 18: 8 h Teoria- ja käytännön koe + ylimääräisen ajan opiskelijat voivat hyödyntää itsenäiseen opiskeluun tai ryhmätehtävien työstämiseen / Afrisa

Vko 19: 6 h Voiman ja venyvyyden arviointi ja harjoittaminen: terveyskunnon raporttien seminaari à mahdollisuuksien mukaan käytännön harjoittelua / Iida

Vko 20: 2 h Uusintakoe / Afrisa

Vko 21: 2 h Opintojakson yhteenveto (luento) / Afrisa & Iida

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning toimii oppimisalustana opintojaksolla

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostus:
- teoriakoe (0-5) 25%
- case-ryhmäraportti (0-5) 25%
- käytännön koe (0-5) 50%
- Terveyskuntoraportti (+/- , voi vaikuttaa nostavasti tai laskevasti käytännönkokeen arvosanaan)