Siirry suoraan sisältöön

Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU92-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 19.02.2023

Ajoitus

12.02.2023 - 26.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Maija Valta
  • Tuuli Paija

Ajoitusryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • PSHSK21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K21A
  • PSHSS20C
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20C
  • PSHSS20A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20A
  • MSAISS20
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuoto, Salo
  • PSHSS20B
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20B

Pienryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

AKUUTTI-, TEHO- JA PÄIVYSTYSHOITOTYÖ 5 OP AKTE

Tavoitteet
• Osaa kuvailla ensihoitopalvelun ja ensihoitojärjestelmän osana erikoissairaanhoitoa, ensihoidon porrastuksen ja ensihoidon eri osavaiheiden merkityksen ja riippuvuuden toisistaan
• Osaa keskeiset ensi- ja päivystyspotilaan hoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät, hoitoon liittyvän teknologian sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• Osaa haastatella ja tutkia potilaan ensihoitotilanteessa ja päivystyshoitotyössä, tunnistaa akuuttivaiheen hoidon tarpeet, antaa tarvittavan hoidon, dokumentoida ja raportoida sen sekä arvioida toteutunutta hoitoprosessia
• Osaa käyttää VIRVE-puhelinta ensi- ja päivystyshoitotyön viestinnän välineenä ja osaa kuvata viranomaisyhteistyön päivystys- ja ensihoitotyön kannalta
• Osaa turvallisesti toteuttaa ensi- ja päivystyspotilaan lääkehoidon
• Osaa päivystys- ja vastaanottohoitotyössä arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä sekä kykenee itsenäiseen päätöksentekoon tunnistaen omat rajat ja käyttäen tukena konsultaatiota
• Osaa toimia yhteistyössä asiakkaan ja hänen sosiaalisen verkostonsa sekä muiden toimijoiden kanssa
• Harjaantuu CRM taidoissa
• Osaa toteuttaa sairaanhoitajan tehtävänkuvaan kuuluvat kliiniset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä tehdä niistä tarvittavat johtopäätökset
• Osaa ohjata ja tukea asiakasta yksilöllisesti omahoidossa ja terveyden edistämisessä
• Osaa päivystys- ja vastaanottohoitotyön monikulttuurisissa asiakastilanteissa
• Osaa tehdä johtopäätöksiä akuutisti sairastuneen potilaan tilanteesta ja ehdottaa sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan hoitoon
• Osaa kuvailla ensihoitopalvelun ja ensihoitojärjestelmän osana erikoissairaanhoitoa, ensihoidon porrastuksen ja ensihoidon eri osavaiheiden merkityksen ja riippuvuuden toisistaan
• Osaa keskeiset ensi- ja päivystyspotilaan hoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät, hoitoon liittyvän teknologian sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• Osaa turvallisesti toteuttaa ensi- ja päivystyspotilaan lääkehoidon
• tuntee tehohoito-osaston ympäristön ja osaa varmistaa omalta osaltaan toiminnan turvallisuuden
• osaa toimia aktiivisesti moniammatillisessa työryhmässä eettisten periaatteiden mukaisesti
• tietää tehohoitotyön erityispiirteet ja siinä käytettävät hoitomenetelmät
• tietää tehohoitopotilaiden tutkimisen ja hoidon pääpiirteet, osaa arvioida ja hoitaa systemaattisesti?kriittisesti sairaan potilaan hoitotyön ongelmia
• osaa käyttää tehohoidossa käytettäviä potilaan tutkimus-, monitorointi- ja hoitolaitteita turvallisesti ja osaa tulkita niistä saatavaa informaatiota
• osaa huomioida omaisten tarpeet liittyen kriittisesti sairaan potilaan hoitoon
• tietää tehohoitopotilaan lääke- ja nestehoidon erityispiirteet

Sisältö

Sisältö:

Tehohoitotyö 3 op TEHO
• Tehohoitotyön määritelmä ja tehohoitajan roolit ja kompetenssi
• Verenkiertoelimistön tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla (invasiivinen verenpaineen mittaus)
• Hengityksen tarkkailu ja hoito kriittisesti sairaalla potilaalla (hengityslaitehoitotyö, endotrakeaalinen imu)
• Neurologisen tilan tarkkailu ja hoito kriittisesti sairaalla potilaalla (kallonsisäisen paineen tarkkailu ja hoito)
• Gastroenterologisen, kriittisesti sairaan potilaan tarkkailu ja hoito (vatsapaineen mittaus)
• Vakavien infektiosairauksien tehohoitotyö
• Tehohoitopotilaan lääke-, neste- ja ravitsemushoito
• Tehopotilaan perushoito ja kuntoutus
• Omaisten tarpeiden huomiointi ja tukeminen kriittisesti sairaan potilaan hoidossa
• Etiikka tehohoitotyössä

Päivystys- ja ensihoitotyö 2 op PÄEN
• Potilaan ja omaisen kohtaaminen
• Ensihoito- ja päivystyspalvelu järjestelmä
• Hoidon tarpeen arviointi; TRIAGE, hätäkeskustoiminta
• Puhelinohjaus osana hoidon tarpeen arviointia
• Moniammatillinen viranomaisyhteistyö
• Tiedonkulku, konsultaatio ja raportointi (ISBAR)
• VIRVE-puhelin ja sen peruskäyttö
• Eri tavalla sairastuneiden ja vammautuneiden potilaiden hoitoprosessit ensi- ja päivystyshoitotyössä
• Ensi- ja päivystyshoitotyön lääkehoidon erityispiirteet
• Suuronnettomuusharjoitukseen osallistuminen
• CRM periaatteet
• Akuuttihoitotyön erityispiirteet erilaisissa toimintaympäristöissä
• peruselintoimintojen tarkkailu, peruselintoimintojen häiriöt, peruselintoimintojen tukeminen
• ABCDE- toiminta
• tehoelvytys,
• mielenterveystyön akuuttitilanteet,
• kriittinen ajattelu ja päätöksenteko,
• potilasturvallisuus,
• pintoja tukevat taitopajat

Oppimateriaalit

Tehohoitotyö 3 op TEHO
Terveysportti, Akuuttihoito-opas: Lund, V. 2018. Potilaiden valinta tehohoitoon.
- Karlsson S et al. 2013. Hengityslaitehoidossa olevan aikuispotilaan sedaationtoteutus. Tehohoito 31 (1), 27 – 30
- Pedersena CM et al. 2009. Endotracheal suctioning of the adult intubated patient - What is the evidence? Intensive and Critical Care Nursing 25, 21 – 30
Kirjat
- Ritmala-Castren, M., Lönn, M., Lundgren-Laine H., Meriläinen M., Peltomaa, M. 2017.Teho- ja valvontahoitotyön opas. Duodecim. Printon. Tallinna 2017.
Saatavana myös verkkokirjana Finna-Terveysportti-Käyttöliittymä-sh tietokannat-Teho- ja valvontahoitotyön opas tark. 2.10.2017
• Luku 2 Hengitysvajauspotilaan hoitotyö s. 29-121
• Luku 3 Verenkiertohäiriöpotilaan hoitotyö s.123-198 (Ei vastapulsaatiohoitoa)
• Luku 6 Neurologisen potilaan hoitotyö s. 256-287
• Luku 12 Neste- ja ravitsemushoito s. 420-444
• Luku 14 Kivunhoito, sedaatio ja uni s. 461-481
• Luku 17 Potilaan kuntoutus s. 524-531
• Luku 18 Potilaan vastaanotto ja siirto s. 534-548
• Luku 19 Potilaan ja läheisten tukeminen s. 550-569

Sairaanhoitajan käsikirja (2017): Sepsiksen hoito

Päivystys- ja ensihoitotyö 2 op PÄEN:
- Kuisma, Holmström, Nurmi, Porthan & Taskinen. 2018. Ensihoito. 6.–7.painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
• s. 101–110 Potilaan vastaanottaminen päivystyksessä
• s. 455–469 Sokki
• s. 688–694 Psykiatrinen potilas
- Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. 2018. Oireista työdiagnoosiin - Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. 1.–3. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
• s. 10–18 Potilaan tutkimisen perusteet
• s. 19–62 Potilaan tutkiminen
• s. 63–127 Sairastuneen potilaan tutkiminen (hengitysvaikeuspotilaan, sydänpotilaan ja neurologisen potilaan tutkiminen)
- Käypä hoito -suositukset akuuttihoidon osalta (vain ensihoito- ja päivystysvaihetta koskevat HOITO JA SEURANTAOHJEET)
* Sepelvaltimotautikohtaus (julkaistu 23.3.2022)
* Sydämen vajaatoiminta


Jos sinulla on Ensihoito -kirjasta vuoden 2021 versio, sivumäärät ovat seuraavat:

* Lue Itsistä (ei löydy tästä versiosta) Potilaan vastaanottaminen päivystyksessä
* 513-529 Sokki
* 770-778 Psykiatrinen potilas

Opetusmenetelmät

Aktiiviset luennot, joihin valmistaudutaan etukäteistehtävin ja ennakkomateriaaliin perehtymällä. Case-pohjaiset tehtävät, taitopajaharjoitukset, simulaatio, itsereflektio ja Oppiportin verkkokurssit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TEHO tentti järjestetään yksilötenttinä koululla.
PÄEN tentti järjestetään yksilötenttinä koululla.

Uusinnoista infotaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, verkkopedagogiikka, käänteinen oppiminen, case-pohjainen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEHO 3 op tarkoittaa 81 tuntia opiskelijan työtä:
- Neljä ennakkotehtävää ja yhteinen case tehtävä, josta seminaari. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty/ korottava vaikutus tentin arvosanaan. Arvioitu työmäärä 20 tuntia.
-Kontaktiopetus ja harjoitukset ja niihin valmistautuminen 20 tuntia.
-Prekliininen tunti hyv/hyl
-Tentti: 0-5. Arvioitu työmäärä noin 41 tuntia.

PÄEN 2 op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä:
- Oppiportin kurssi x 2: Ensihoidon potilasturvallisuus -verkkokurssi, Defibrillaattorit -laitekoulutus (todistukset Itslearningiin) noin 2 tuntia opiskelijan työtä
- Kirjallinen paritehtävä ensihoito- ja päivystyspotilaan prosessicase ja itsereflektio: hyv/hyl noin 4 tuntia opiskelijan työtä
- Hoidon tarpeen arvionti -oppimispolku: hyv/hyl noin 3 tuntia opiskelijan työtä
- Tenttiin valmistautuminen: noin 17 tuntia opiskelijan työtä
- cABCDE-mallin mukaiset englanninkieliset caseharjoitukset: hyv/hyl
- Chat- ja puhelinohjauksen harjoitukset: hyv/hyl
- AVH-simulaatio: hyv/hyl
- Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen: noin 28 tuntia

-Lääkelaskut (yksi lasku teho & yksi lasku päen): hyv/hyl

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan viikoilla 7-11.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHO:
- Kolme ennakkotehtävää ja englanninkielinen case tehtävä. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty/ korottava vaikutus tentin arvosanaan.
- Tentti: 0-5
- Hengityskonepotilaan hoitamisen harjoitus: hyv/hyl
- Invasiivisen paineen mittaus harjoitus: hyv/hyl
- Neurologisen potilaan hoito harjoitus: hyv/hyl
PÄEN
- Oppiportin kurssit: Ensihoidon potilasturvallisuus -verkkokurssi ja Defibrillaattorit -laitekoulutus (todistukset Itslearningiin): hyv/hyl
- Kirjallinen paritehtävä ensihoito- ja päivystyspotilaan prosessicase ja itsereflektio: hyv/hyl
- Hoidon tarpeen arvionti -oppimispolku: hyv/hyl
- Tentti: 0-5
- cABCDE-mallin mukaiset englanninkieliset caseharjoitukset: hyv/hyl
- Osallistuminen chat- ja puhelinohjauksen harjoituksiin: hyv/hyl
- Simulaatioon osallistuminen: hyv/hyl