Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 2 (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2022 - 25.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Maija Valta
  • Maarit Munkki-Utunen
  • Tuuli Paija

Ryhmät

  • PSHTK21C
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K21C

Tavoitteet

SISÄTAUTI- KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖ 2 harjoittelu 8 OP SIKI2

Tavoitteet
Opiskelija
• Osaa määrittää ja kirjata sisätauti-kirurgisen potilaan hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa, arvioida hoidon vaikutuksia.
• Tunnistaa sisätautipotilaiden ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien ja vammojen tuomat muutokset potilaalle ja hänen läheisilleen.
• Osaa soveltaa potilaskohtaisesti sisätautien ja kirurgian hoitomenetelmiä.
• Harjaantuu sisätautipotilaiden ja kirurgiseen hoitoon liittyvässä lääkehoito-osaamisessa (lääkehoitopassi)
• Osaa ohjata ja tukea potilasta ja läheisiä terveysongelman hallinnassa sekä yleisten sisätauti ja kirurgisen potilaan hoidon vaatimissa elämäntapamuutoksissa ja kuntoutuksissa.
• Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä, kuten yksilö- ja ryhmäohjaus tukemaan potilaan hoitoon sitoutumista ja omahoitoa.
• Tietää eri ammattiryhmien tehtävät ja vastuun sekä yhteistyön merkityksen sisätauti-kirurgisen potilaan toimintakyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä moniammatillisessa tiimissä.
• Toimii eettisesti erilaisissa hoitotilanteissa ja työyhteisössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistävällä tavalla.

Sisältö

Sisältö
• Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitopolku
• Moniammatillisessa työryhmässä toimiminen
• Sisätauti-kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät tutkimusmenetelmät
• Lääkehoidon toteuttaminen
• Ravitsemustilan arviointi ja hoito
• Potilaan ohjaaminen ja opetusmenetelmät
• Omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Hoitotyön prosessi ja rakenteinen kirjaaminen
• Kuntoutus ja jatkohoito
• Työ- ja potilasturvallisuus
• Eettinen ja vastuullinen toiminta

Oppimateriaalit

Aikaisemmat teoriaopinnot ja prekliiniset harjoittelut

Opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu
Kliininen oppimistehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä on 203h, joka sisältää:
- perehdytyksen 2h
- harjoittelupalautteen 2h
- jobiilin ja CV:n päivittämisen 2h
- loput tunnit (197h) ohjattua harjoittelua sovitussa harjoitteluyksikössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää:

Ennen jakson alkua:
- CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti
- Perehdytystunnille osallistuminen
- Yhteyden ottaminen omaan harjoitteluyksikköön viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkua

Jakson aikana:
- Aktiivinen opiskelu harjoitteluyksikössä
- Henkilökohtaisten tavoitteiden laatiminen SunHarkassa
- Työvuorojen laatiminen yhdessä ohjaajan kanssa
- Väliarviointiin osallistuminen ja itsearviointi, kirjaaminen arviointikeskusteluun SunHarkassa
- Oppimistehtävän laatiminen ja palauttaminen jakson loppuun mennessä
- Loppuarviointiin osallistuminen ja itsearviointi SunHarkassa
- Ohjaajan vahvistus hyväksytystä harjoittelujaksosta ohjaaville opettajille


Jakson jälkeen:
- Palautetunnille osallistuminen
- SunHarkka kirjaukset valmiina

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu käytännössä, vk 41-45.

Kliininen oppimistehtävä tehdään harjoittelujakson aikana ja palautetaan 11.11. mennessä Itslearningin palautuslaatikkoon.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Matkakustannukset opiskelija kustantaa itse.
Nimineula ja työkengät opiskelija hankkii itse.
Suojavaatteet saa harjoitteluyksiköstä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen,
näyttöön perustuva kliininen osaaminen,
opetus ja ohjausosaaminen,
yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja
hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.