Siirry suoraan sisältöön

Työterveyden palvelujärjestelmä ja kehittyvät toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY88-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Hille Halonen
  • Ritva Laaksonen-Heikkilä

Ryhmät

  • YTEDS21V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• analysoida terveyden edistämisen tulevaisuuden haasteita ja etsiä ratkaisuja niihin
• kehittää terveyden edistämisen rakenteita ja tunnistaa työterveyshuollon kehittämishaasteet osana modernin yhteiskunnan kehitystä
• syventää tietämystään terveyden edistämisen yritystoiminnasta ja tunnistaa yritystoiminnan mahdollisuuksia omalla toimialallaan
• tunnistaa ja kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• kehittyy terveyden edistämisen kansainvälisenä toimijana

Sisältö

• terveyden edistämisen asiantuntijuus
• työterveys Suomessa
• terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
• sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen
• terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
• kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
• innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
• Työterveyshuolto uusien haasteiden edessä

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu soveltuva verkkomateriaali ja oheiskirjallisuus.
Osa oopimateriaalista on Työterveyslaitoksen tuottamaa.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.

Kurssin oppimistehtävissä orientoidutaan opintojakson teemoihin ja pohditaan aihetta. Etäopetuksessa perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä Työterveyslaitoksen tuottamaan materiaaliin ja asiantuntijaluentoihin. Etäopetuksen aikana pohditaan myös SOTE-uudistuksen mahdollisuuksia ja haasteita Työterveyshuollon palveluissa ja toimintaympäristöissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Paritehtävä:
Tutustukaa pareittain yhteen kolmannen sektorin toimijaan, jonka toimintakenttänä ja/tai perustehtävänä on terveyden ja/tai hyvinvoinnin edistämisen.
Kun olette valinneet tutustuttavan kolmannen sektorin toimijan, laittakaa sen nimi ja nettilinkki Itslearning keskustelualueelle viimeistään 24.1.2022, opettaja käy hyväksymässä valinnan (ts. arvioi ko. kolmannen sektorin toimijan soveltuvuuden tehtävään).
Käyttäkää apuna nettisivuja, tiedotteita mainoksia sekä käykää tutustumassa toimijaan tai haastatelkaa. Selvitä kolmannen sektorin toimijan perustehtävä ja tarjottavat palvelut. Pohtikaa/arvioikaa miten terveyden edistäminen on yrityksessä ymmärretty.
Laatikaa ko. kolmannen sektorin toimijasta ja selvitystyöstänne diaesitys ja palauttakaa esitysdiat Itselearning palautuslaatikkoon 2.2.2022 mennessä.
Esitys arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.

Työterveyslaitoksen tuottamat palvelujärjestelmä - videot katsotaan tammi-helmikuun aikana.

2. Yksilötehtävä:
Visioi tutkimus- ja muun näyttöön perustuvan kirjallisuuden perusteella suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050. Voit kohdentaa työsi tietyn väestöryhmän terveyteen. Laadi tästä kirjallinen työ (max 8-10 sisältösivua), johon sisältyy johdanto, itse otsikoidut sisältösivut sekä pohdinta ja lähdeluettelo. Tehtävä esitellään pienryhmissä 21.4.2022 ja kootaan yhteenveto ryhmittäin.


Opintojakson työmäärä 5op (=135t)
Etäopetus 16 t
Paritehtävä 19 t
Yksilötehtävä 25 t
Itsenäinen työskentely 75t

Sisällön jaksotus

• terveyden edistämisen asiantuntijuus
• työterveys Suomessa
• terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
• sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen
• terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
• kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
• innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
• Työterveyshuolto uusien haasteiden edessä

Toteutus 16t:
20.1.2022 klo 10.00-15.45 opetus (6t); Orientaatio aiheeseen ja opintojakson esittely tehtävineen.

21.1.2022 klo 8.15-9.45 (8.15--11.30) opetus (2t); Terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja ongelmanratkaisu. Kansainvälinen näkökulma terveyden edistämiseen.

Työterveyden palvelujärjestelmään liittyvät Työterveyslaitoksen videot katsotaan tammi-helmikuun aikana.

9.2.2022 klo 8.15-11.30 opetus (4t); Kolmas sektori ja toimintaympäristöt.

21.4.2022 10.00-14.00 (4t) Yksilötehtävän seminaari, jossa esitellään tulevaisuustehtävien keskeiset seikat.

Tulevaisuustehtävän (numeerisesti arvioitava yksilötyö) viimeistely ja palautus 14.4.2022 klo 23.55 mennessä.

Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtyinä ja palautettuina, jotta saat arvosanan rekisteriin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Paritehtävä HYV / Täydennettävä / HYL
Yksilötehtävä numeerinen arvio:0-5

Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.