Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.06.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka

Ryhmät

  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Rinta- ja lannerangan nivelliikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, rangan aktiivisen stabilaation perusteet.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Suomeksi
Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
Shackolock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment.
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
Käypä hoito -suositukset
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi
Lundy -Ekman (2013). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation (sensoriikan tutkiminen, kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation. Kertaa tarvittaessa kappale 6 Somatosensory system) TAI 2018 painos, vastaavat aiheet

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on viikolla 50, merkitty lukujärjestykseen.
Uusinnat sovitaan erikseen.
1. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv- hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv- hyl / täydennettävä)

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
-Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

vko 44 /IL (4h; ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 45 /AG (4h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 45 /AG (3h) Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

vko 46 /IL (4h) Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen. Liikekontrolli.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
vko 46 /AG (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
vko 47 /IL (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 47/ IL (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

vko 47 /AG (2h) (ryhmät yhdessä): terapeuttinen harjoittelu + (2h) terapeuttinen harjoittelu käytännön tunti (A ja B ryhmillä erikseen)

vko 48 /IL (4h) Lyhyt teoria luento (45 min): Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
vko 48 /AG (4h) Fysioterapiasuunnitelma, terapeuttinen harjoittelu tapausesimerkkien pohjalta.

vko 50 KOE

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.