Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.04.2023

Ajoitus

20.04.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • 20.04.2023 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 20.04.2023 12:30 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 21.04.2023 08:15 - 09:45, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 21.04.2023 10:00 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 27.04.2023 09:00 - 13:45, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 27.04.2023 14:00 - 15:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 28.04.2023 09:00 - 11:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 04.05.2023 09:00 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 05.05.2023 09:00 - 11:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 11.05.2023 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006
  • 11.05.2023 12:30 - 14:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3006

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Parityönä tehtävässä elämänkaaritehtävässä hyödynnetään seuraavia lähteitä:

- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaaritehtävä parityönä 2,5 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu keväällä 2023 viikoilla 16 - 19

vko 16
to 20.4.2023
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Anne Lämsä, Janina Luoto)
klo 10:30 -11:30 Ryhmän ohjaaminen ja ryhmätyön perusteet (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)

pe 21.4. Käynnistetään suunnittelu Juniori AMK-ryhmissä 1,2,3,4 klo 8:15 - 9:45 / Juniori AMK-ryhmät 5,6,7,8 klo 10 - 11:30 (opettajat mukana: TS, MK, KP, HR)

Vko 17
to 27.4. klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)

pe 28.4. klo 9:00 - 11:00 Juniori AMK suunnittelua opiskelijaryhmissä itsenäisesti

Vko 18
to 4.5. klo 9:00 - 15:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus) Tiina ja Marika jakavat Juniori AMKiin liittyvät lahjakortit päivä alussa. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin 3.5.
pe 5.5. klo 9:00 -11:00 Juniori AMK suunnitelman viimeistely ja "kuivaharjoittelu" opiskelijaryhmissä, opettajat kiertävät ryhmissä (kaikki ryhmät toimivat omissa tiloissa samanaikaisesti)

Vko 19
to 11.5 klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 11.5. sekä 4.5. työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde parotyönä työstettävä elämänkaaritehtävä
Arviointi 1-5

Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.

Elämänkaaritehtävän ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 19.5.2023
2. palautuspäivä 2.6.2023
3. palautus syksyllä -23

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.