Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Liisa Pirinen
  • Ilkka Uusitalo
  • Tiina Laakso

Ryhmät

  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Vilen, Marika ; Leppämäki, Päivi ; Ekström, Leena. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Tenttimateriaali:

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Sosiaalihuoltolaki.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Kirjallisuusperusteinen
Luento-opetusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti 13.4.23

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 3 op
Tentti 1 op
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite: simulaatio ja oppimistehtävän purku

Sisällön jaksotus

OPINTOJAKSO TOTEUTETAAN LÄHIOPETUKSESSA KAMPUKSELLA. (vkot 10-15)

Toteutussuunnitelman sisältöihin muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.

9.3.2023 klo 9.00- 11.30 Jakson aloitus, Oppimistehtävän ohjeistus, LP, 12.30-14.30 Ammatillinen vuorovaikutus ja auttajan reflektio / IU
10.3. 2023 klo 9-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa (Haastattelurungon suunnittelua).
16.3.2023 klo 8.15 -16.00 Ammattietiikka, VR-työskentely. TL
Työskentely tapahtuu kahdessa ryhmässä Ryhmä I (sukunimi A-L) klo 8.15-11.45 ja ryhmä II (M-Y) klo 12.30-16. Jos haluat vaihtaa ryhmää, sovi siitä suoraan toiseen ryhmään kuuluvan opiskelijan kanssa. VR-lasien määrän näkökulmasta on tärkeää, että ryhmät ovat suunnilleen saman kokoisia.
17.3.2023 klo 9.00-14.00 Itsenäinen työskentely. Haastattelurungon täsmentäminen ja haastattelulusta sopiminen
23.3.2023 klo 9.00-11.30 Ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava palaute asiakastyössä, IU
24.3.2023 klo 9.00-14.00 Itsenäistä työskentelyä (Haastattelujen toteuttaminen)
30. 3.2023 .klo 9.00-11.30 Simulaatiot, pienryhmät A (LP) ja B (IU), klo 12.30-15.00 C (LP) ja D (IU)
31.3. 2033 klo 9.00-11.30 Simulaatiot pienryhmät, E (IU), F (LP) ja 12.30-15.00, G (IU), H (LP)

13.4.2023 klo 9.00 -9.30 Verkkotentti
14.4.2023 klo 9.00 -15.00 Oppimistehtävän purku
.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 3 op Hyl/T1-K5
Tentti 1 op Hyl/Hyv
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite: simulaatio ja oppimistehtävän purku

Oppimistehtävän palautus:
14.4. ensimmäinen palautus oppimistehtävälle
12.5. toinen palautuskerta
15.9. kolmas palautuskerta

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen Sote-Plask -ryhmässä
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan Sote-Plask ryhmään
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan