Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.10.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Noora Kumpulainen
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

• tiedät, mitä ovat yleisimmät neuropsykiatriset ja mielenterveyden häiriöt ja miten ne ilmenevät ihmisen käyttäytymisessä ja toiminnassa
• ymmärrät, miten neuropsykiatriset häiriöt ja mielenterveyden häiriöt vaikuttavat ihmisen arkeen eri ikävaiheissa ja elämänvaiheissa
• osaat tukea asiakkaan selviytymistä ja toimijuutta arjen hallinnassa erilaisten häiriöiden kanssa

Sisältö

• tarkkaavaisuushäiriöt, autismikirjon häiriöt, mielialahäiriöt, psykoosit, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt
• toiminnanohjauksen, sosiaalisen elämän ja vuorovaikutuksen, impulssikontrollin, jaksamisen ja aikaansaamisen, itsestä ja toisista huolehtimisen haasteet
• arjen hallinnan tukeminen tutkimustietoon ja -näyttöön perustuvia apukeinoja hyödyntämällä
• asiakkaan tietoisuuden ja toimijuuden lisääminen omien asioidensa edistämisessä sekä terveyttä edistävään elämäntapaan tukeminen

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALI

Ennakkotenttiin tulee kysymyksiä allaolevista mielenterveystalon sivuista. Tentin voi tehdä aikavälin sisällä useita kertoja.

YLEISTÄ
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/mita-voin-itse-tehda-mielenterveyden-hyvaksi
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/milloin-ja-mista-apua-mielenterveyden-ongelmiin
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mista-tukea-lapsen-mielenterveyden-ongelmiin

MASENNUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/perustietoa-masennuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/nuorten-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/lapsen-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/mielialahairioiden-diagnoosit

AHDISTUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/perustietoa-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuksen-muodot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/nuorten-ahdistus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/tietoa-lapsen-peloista-ja-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuneisuuteen-stressiin-ja-elimellisiin-oireisiin-liittyvien-hairioiden-diagnoosit

NEUROPSYKIATRISET VAIKEUDET
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd-ja-lapset
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tarkkaavuuden-hairioiden-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-hairiot/autismikirjon-hairiot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tic-oireet-ja-touretten-oireyhtyma

SYÖMISHÄIRIÖT
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/perustietoa-syomishairioista
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/ahmiminen-bulimia-ja-ahmintahairio-bed
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/anoreksia
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/miten-syomishairio-syntyy

PSYKOOSI
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosin-oireet
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosiin-sairastuminen
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosien-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoottiset-hairiot-lapsilla

Opetusmenetelmät

Kirjallisuusperustainen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 16.1. - 7.2. 2023
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty

Tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys kurssin muuhun työskentelyyn osallistumiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 1op
Verkko-opetus ja pienryhmätyöskentely sekä siihen liittyvät tehtävät 3op

Sisällön jaksotus

OPINTOJAKSO TOTEUTUU KOKONAAN VERKOSSA

16.1. klo 16-18 Aloitustapaaminen NK, SV
- Kurssin ohjelma
- Pienryhmätyöskentelyn ohjeistus sekä aiheiden ja pienryhmien jako
- Kirjallisuustehtävän ohjeistus

23.1. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä (pienryhmätyöskentelyjen sisällöt tarkentuvat myöhemmin)
30.1. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

6.2. klo 15-18 opetus SV

13.2. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

27.2.klo 15-17.30 Kirjallisuustehtävien purku - opetus NK

6.3. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
13.3. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

20.3. klo 15-18 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Tarkkaavaisuushäiriöt & autismikirjon häiriöt

27.3. klo 15-17.30 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Mielialahäiriöt & psykoottiset häiriöt

3.4. klo 15-18 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Ahdistuneisuushäiriöt & syömishäiriöt


Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 16.1. - 7.2. 2023
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Kurssin arviointi H-5, arvioinnin kohteena pienryhmätyöskentelyn tuotos.

HUOM! JAKSOSTA EI MYÖNNETÄ SISÄISIÄ HYVÄKSILUKUJA.
MIKÄLI HALUAT HAKEA KOKO JAKSON HYVÄKSILUKUA AIEMPIEN OPINTOJESI PERUSTEELLA, TEE HAKEMUS PEPIN AHOT-TYÖKALULLA JA OSOITA SE KOULUTUSVASTAAVILLE.

POISSAOLOKÄYTÄNNÖT:

23.1. - 3.4. välisellä ajalla opetuksessa ja pienryhmätapaamisissa on läsnäolovelvoite. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella kerralla on läsnäolotehtävä / korvaava tehtävä, joka palautetaan sille osoitettuun palautuslaatikkoon ITSiin. Saadakseen opintojaksosta hyväksytyn suorituksen, jokaiselta kerralta tulee olla palautettuna jompi kumpi.
Korvaavilla tehtävillä voi korvata yhteensä enintään viisi (5) kertaa, josta pienryhmätyöskentelyyn kohdistuvaa poissaoloa voi olla enintään kaksi (2) kertaa.

Muutokset mahdollisia kurssin aloitukseen asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnin kohde on pienryhmätyöskentelynä tehtävä esitys annetusta aiheesta.