Siirry suoraan sisältöön

Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 04.06.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

19 - 29

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Satu Takala

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 25.04.2023 14:45 - 16:15, Opintojakson orientaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001
  • 08.05.2023 16:00 - 18:00, Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001
  • 16.05.2023 12:00 - 17:00, Peda XR: Extended reality - harjoitteet VR-laseilla, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001
  • 23.05.2023 08:00 - 12:00, Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001
  • 29.05.2023 08:00 - 12:00, Kohtaaminen & vuorovaikutus fysioterapiassa (simulaatiot), Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001
  • 30.05.2023 12:00 - 16:00, Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa

Sisältö

Asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, fysioterapian eettiset periaatteet ja niiden soveltaminen käytännön tilanteissa.

Oppimateriaalit

Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.

Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.

Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen

Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta

+ Muu opettajan ilmoittama materiaali Itslearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h opiskelijan työtä

Oppimistehtävä on kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Ennakkotehtävä: Minä vuorovaikuttajana
- Motivoiva keskustelu -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
- Haastattelulomakkeen tekeminen sekä haastattelun toteuttaminen: hyväksytty / hylätty

- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely

Hylätty = täydennettävä

Sisällön jaksotus

Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa

Vko 17
2h Opintojakson orientaatio + Teorian aloitus

Vko 19
4h Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa: haastattelurunko, FSQfin, Whodas Haastattelutehtävän tehtävänanto.

Vko 20
4h Extended reality - harjoitteet VR-laseilla

Vko 21
4h Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta

Vko 22
3h Vuorovaikutus osio jatkuu
4h Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

Läsnäolo:

Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / Hylätty

-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna annettuihin määräaikoihin mennessä

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja