Siirry suoraan sisältöön

YRITYSKIIHDYTTÄMÖ Yrityspolun loppuopinnot (III) (25 op)

Toteutuksen tunnus: YH00BF85-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 - 25

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

92 % Lähiopetus, 8 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Opettaja

  • Sari Asteljoki
  • Marita Nummi-Wikström
  • Jani Pihlajamaa

Ryhmät

  • VAVA2223
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Opiskelija osaa

•perustaa oman tai yhteisen yrityksen - start up.
•toimia yrityksessä eri rooleissa.
•toteuttaa yritysyhteistyötä ja verkostoitumista käytännössä.
•soveltaa yhteistoiminnallisen yrittäjämäisen toimintatavan eli sovelletun yrittäjyyskonseptin periaatteita.
•etsiä yritystoimintansa tukemiseksi teoreettista tietoa, asiantuntija- ja mentoriapua kehittäen näin liiketoimintaansa.
•etsiä yritykselleen rahoitusta.
•tarkastella tuonti- ja vientitoimintaa osana omaa yritystoimintaansa.
•tarvittaessa yrityksen sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat.
•visioida yritystoimintaansa innovatiivisesti.

Sisältö

Opiskelija

•laajentaa omaa tai yhteistä liiketoimintansa hyödyntäen amk:n verkostoja ja yrittäjyyttä tukevia tahoja ja toimijoita.
•hyödyntää amk:n tarjoamaa asiantuntija- ja mentorointiapua.
•kehittää omaa tai yhteistä yritystoimintaa
•yrityksen johtaminen: tuotteistus, markkinointi (kilpailukeinot, sähköinen markkinointi), myyntityö, sopimusasiat, virtuaalinen kaupankäynti, talous, budjetointi ja hinnoittelu, rahoitusvaihtoehdot, viranomaisvelvoitteet (verotus, sosiaaliturva, vakuutukset ym.), työnantajana toimiminen, yrittäjän hyvinvointi ja jaksaminen jne.
•etsii yritykselleen mahdollista rahoitusta ja vientimahdollisuuksia.
•opiskelee tarvittaessa Jatkajakoulussa.
•innovoi yritystään uusien visioiden mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Teorian ja käytännön yhteensovittaminen yritystoiminnassa.
Yksilöllinen oppimisprosessi yrittäjänä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Yksilöllinen oppimisprosessi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija pitää kirjaa tekemistään tunneista.

Sisällön jaksotus

OPINTOJAKSON VOI ALOITTAA NON-STOP -opintoina

TOTEUTUS:
Toteutuu yhteistoiminnallisesti teoreettisen ja käytännöllisen tiedon vuoropuheluna seuraavasti: Opiskelija
- tekee opintojakson alussa Kiihdyttämösopimuksen, jossa hän sitoutuu kehittämään liiketoimintaansa saaden siitä amk:sta opintopisteitä.
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yrityksensä toimeksiantoja (Motorolat).
- osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija itse kerää opintopisteensä ja pitää päiväkirjaa tekemistään.
- lukee liiketoimintaansa soveltuvat kirjat ja muun materiaalin ja osallistuu lukupiireihin ja treeneihin, joissa teoriatietoa sovelletaan toimeksiantoihin.
- soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään luovassa portfoliossa.
- tutustuu mahdollisesti Spark-Up –toimintaan ym. vastaavien toimintaan (riskirahoitus, bisnesenkelit ym.)
- osallistuu amk:n mahdollistamiin verkostoitumistapahtumiin – aamukahvit, yritysvierailut, säännöllinen yhteistyö, kummiyritys -ohjelma, win-win (vastavuoroisuus, mitä yrittäjät saavat – näkyvyyttä) solmien yrityksensä kannalta kehittäviä suhteita.
- osallistuu kansainväliseen konferenssiin tai tapahtumiin yhdessä muiden kiihdyttämössä opiskelevien kanssa (esim. Japani, USA), jotta oma tai yhteinen yritystoiminta ”nousee uudelle tasolle”. Tähän opiskelijat etsivät itse rahoitusta omalla liiketoiminnallaan tai erilaisista kilpailuista ja sponsoreilta.
- luo omia kansainvälisiä monialaisia verkostoja ja hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia.
- osallistuu mahdollisesti Jatkajakouluun.
- luo ja kokeilee uusien mahdollisuuksin.
OPINNOT ALKAA SITEN, ETTÄ OPISKELIJA OTTAA YHTEYTTÄ MENTORIIN (Marita Nummi-Wikström, Sari Asteljoki, Arto Manninen, Jani Pihlajamaa). Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtaiset tavoitteet ja etenemissuunnitelma.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Prosessi alkaa, kun opiskelija ottaa itse yhteyttä valmentajaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työn määrä, saavutettu oppiminen ja työn tulokset.
Oma reflektointi.
Yhteensä 5 -25 op tehdyn työn ja laaditun suunnitelman mukaan.