•   Suomi toisena kielenä (B2-C1) YH00CK97-3002 19.01.2023-04.05.2023  5 op  (VAVA2223) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan ammatillisen ja akateemisen suomen kielen taidon kehittymistä korkeakouluopintojen aikana tai työelämässä. Tavoitteena on, että opiskelija
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa suomen kielen oppijana
    - osaa laatia korkeakouluopintojensa ja työelämän edellyttämiä suullisia ja erityisesti kirjallisia tuotoksia suomen kielellä
    - osaa työstää korkeakouluopintoihinsa ja työelämään liittyviä suullisia ja erityisesti kirjallisia tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
    Edeltävyysehdot
    Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään B-taitotason suomen kielen taitoa.
    Opintojakson sisältö
    Opintojaksolla työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin tai työelämään liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä. Opintojaksolla opitaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja sekä tuottamaan korkeakouluopintojen ja työelämän edellyttämiä tekstejä tai esityksiä. Lisäksi harjoitellaan kielen rakenteita opiskelijoiden omien tarpeiden mukaan.

    Vastuuopettaja

    Jaana Kivivuori

    Oppimateriaali

    Oppimateriaalina hyödynnetään opiskelijoiden omia, aikaisempia tai senhetkisiä oppimistehtäviä. Lisäksi käytetään opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia, joka löytyy itslearning-oppimisympäristöstä.

    Oppimismenetelmät

    Opintojakso perustuu aktiivisiin oppimismenetelmiin itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisissa, vuorovaikutteisissa Zoom-verkkotapaamisissa. Opiskelija saa yksilöllistä ohjausta ja palautetta oppimistehtävistään sekä hyötyy myös vertaispalautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

    • 0: täydennettävä – tehtävää ei ole tehty tai tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää
    • 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä, tehtävässä on huomioitu melko hyvin siitä saatu palaute
    • 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä, tehtävässä on huomioitu hyvin siitä saatu palaute

    Tehtävien maksimipistemäärä on 10 p. Opintojakson arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
    0–4 p = 0
    5 p = 1
    6 p = 2
    7 p = 3
    8 p = 4
    9–10 p = 5

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    19.01.2023 - 04.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 23.01.2023

    Ryhmä(t)
    • VAVA2223
    Opiskelijamäärä (min - max)

    10 - 26

    Vastuuyksikkö

    Turun ammattikorkeakoulu

    Pienryhmät
    • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 6. Avoin amk: 6.)
    Ohjausvastuut

    Jaana Kivivuori

    Lisätietoja

    Opintojakso sisältää viikoittaisia verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti.
    Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internetyhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
    Edeltävyysehtona B-taitotason suomen kielen taito.

    Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
    - 6 CampusOnline -opiskelijaa
    - 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa

    Koulutus

    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot

    Toimipiste

    Paikasta riippumaton

    Verkko-opetuksen osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakso on tehtäväperustainen ja sisältää tehtäviä ja testejä, joiden ajankohdat ovat näkyvissä oppimisalustassa.

    Pedagogiset toimintatavat

    Opiskeltavat sisällöt nivoutuvat tiiviisti opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin ja oman alan työelämään. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu koko opiskelijaryhmän sekä pienryhmien välisenä työskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opiskelija voi valita opintojaksolla työstettäväksi yhteensä seitsemän oppimistehtävää tai halutessaan vähemmän laajempia tehtäviä. Lisäksi opiskelijan tehtävänä on reflektoida omaa osaamistaan ja oppimistaan sekä suorittaa opintojaksolla käsiteltyihin kielen rakenteisiin liittyvät testit.

    5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä:
    - verkkotapaamiset 28 h
    - oppimistehtävät 80 h
    - oppimispäiväkirja ja palaute 10 h
    - testit 17 h

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojaksolla tarkastellaan ja työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin tai työelämään liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä (esim. raportti, essee, oppimispäiväkirja, blogiteksti, opinnäytetyö ja erilaiset suulliset tehtävät). Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan kielen rakenteita ja ilmaisuja oppijoiden omien tarpeiden mukaan.

    Verkkotapaamiset ajoittuvat torstai-iltapäiviin seuraavasti:

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija ei tunnista omia kehittämiskohteitaan eikä osaa soveltaa oppimaansa.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa omat kehittämiskohteensa ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan sekä soveltaa oppimaansa korkeakouluopintojensa tai työelämän edellyttämissä tehtävissä.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa laatia korkeakouluopintojensa tai työelämän edellyttämiä suullisia ja kirjallisia tehtäviä suuomeksi ja osaa huomioida tehtäviä työstäessään niistä saamansa palautteen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän erilaisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja sen kehittymistä monipuolisesti eri näkökulmista.