Siirry suoraan sisältöön

Valmiudet korkeakouluopintoihin (5 op)

Toteutuksen tunnus: YK00BH15-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.07.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 30.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Tiina Hirard

Ryhmät

  • AKOMAS22
    Study path for people fleeing from Ukraine

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Erilaiset verkkosivut ja -materiaalit
- Yleiskieliset ja tieteelliset artikkelit

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisia tapaamisissa (opiskelijan valinnan mukaan kampuksella tai verkossa). Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa kahdella orientaatiopäivällä 23.8.2022 ja 26.8.2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kurssin teemojen opiskelu ja yleisten opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu myös pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen korkeakouluopintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan Turun AMK:n digitaaliseen toimintaympäristöön, opiskelussa käyttäviin digityökaluihin sekä yleisesti korkeakouluopiskeluun Suomessa. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja (korkeakouluopiskelussa olennaiset tekstilajit, muistiinpanojen tekeminen, itseohjautuvuus, ryhmätyöskentely sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen).

viikko 34: Orientaatio opintoihin je henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
viikko 35: Suomalainen koulutusjärjestelmä
viikko 36: Opiskelumahdollisuudet ja oppimismenetelmät korkeakoulutuksessa
weeks 37-38: Tiedonhaku (referaatin laatiminen)
weeks 39-41: Työelämä Suomessa (esityksen laatiminen)
weeks 43-45: Suomalaisia yrityksiä, tuotteita ja palveluja (blogitekstin laatiminen)
weeks 46-47: Tieteellisiä artikkeleja (esseen laatiminen)
week 48: Raportin laatiminen alakohtaisista opinnoista
week 49: Päätöstapaaminen ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
- Teema 2: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta
- Teema 3: Referaatti asiatekstistä tai videosta
- Teema 4: Testi työelämästä Suomessa, PowerPoint-esitys työelämästä Suomessa, Raportointi keskustelutilaisuuksiin osallistumisesta
- Teema 5: Blogiteksti tuotteesta tai palvelusta
- Teema 6: Testi kestävästä kehityksestä korkeakoulutuksessa, Tieteellisiin artikkeleihin perustuva essee
- Teema 7: Raportti alakohtaisista opinnoista
- Em. tehtävien lisäksi kurssilla arvioidaan myös opiskelijan läsnäoloa ja aktiivisuutta.

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0 p: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1 p: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan
• 2 p: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–13 p = 3;
14–16 p = 4;
17–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirien käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirien käsitteet ja osaa analysoida aihepiireihin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa tulevissa opinnoissa. Opiskelija osaa analysoida oman alansa (tai itseään kiinnostavan alan) opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.