Min svenska i Norden (5 cr)
Code: KH00BG75-3001
General information
- Enrollment
- 10.06.2019 - 04.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.09.2019 - 04.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Swedish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Minna Björkberg-Suominen
- Course
- KH00BG75
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Min svenska i Norden on vapaasti valittava opintojakso, jossa keskitytään erityisesti ruotsiin kieli- ja kulttuurialueena. Materiaalin tarkoitus on innostaa opiskelijaa ruotsin opiskeluun pienellä pohjoismaisella lisätvistillä ja aktivoida opiskelijaa ottamaan selvää ja tutustumaan mm. muiden Pohjoismaiden opiskelu-, työ- ja matkailutarjontaan. Opiskelijalle tarjotaan tilaisuus harjoitella ruotsia ja Pohjoismaiden tuntemusta eri viestintävälineitä käyttäen. Materiaali koostuu viidestä teemasta: 1) Studera i Norden 2) Jobba i Norden 3) Svenskfinland 4) Fakta om Norden 5) Resa i Norden.
Materiaalissa on tehtävänantoja, sanaston harjoittelua ja muuta materiaalia yhdistäen ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon sekä monimediaisen tuottamisen harjoitteluun korkeakouluissa, taitotasolla B1 (eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen mukaisesti). Materiaalin avulla opiskelija saa eri teemoihin liittyviä valmiuksia sekä oppii tiedonhakua ruotsin kielellä. Kommunikatiiviset tehtävät tarjoavat opiskelijalle rohkeutta kielen käyttöön.
Opintojakso alkaa viikolla 39 lukujärjestyksen mukaan 2 tuntia/viikossa, etäopiskeluviikot ilmoitetaan opintojakson alussa. Opetusta ei viikolla 42. Opintojakso päättyy viikolla 49.
Objective
The student
• gets acquainted with the Nordic business environment and opportunities for future business. The student can communicate in Nordic contacts and understands the meaning of the successful communication.
• is aware of cultural, social and working life differencies in the Nordic countries
• is aware of the importance of Scandinavian as neighbouring area and it´s opportunities in working life and study.
• understands that knowledge of Swedish language is a competitive edge in the labour market
• is able to identify the differencies between the Scandinavian languages
• can communicate with ease in Swedish in working life situations
- develops his/her Swedish language proficiency and competences in information search in Swedish
Materials
Opintojaksolla käytetään Optimaa, mutta varsinainen opintojakson sisältö linkitetään Optimasta Google-Sites-sivustolle. Oppimistehtävien palautukset tapahtuvat Optiman sisällä. Opettajan sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.
Teaching methods
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, verkko-opetusta että etäopiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen, opintojakson oppimistehtäviin sekä oppimispäiväkirjaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Opiskelijat opiskelevat myös virtuaalisesti hyödyntäen digitaalisia oppimisvälineitä. Ryhmätyöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja.
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voi suorittaa muuten kuin osallistumalla kyseiseen toteutukseen.
Student workload
Opintojakso (5 op) = 133 tuntia opiskelijan työtä jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 16 tuntia, luennoille valmisteltavat tehtävät 24 tuntia, etäopetus 4 tuntia, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 16 tuntia.
Opintojakson tehtävät:
1) Studera i Norden: Oman koulun ja opintojen esittely, harjoittelun/kesätyön raportointi yht. 11 tuntia
2) Jobba i Norden: Työnhakuprosessi: työhakemus, yhteydenotto työantajaan, hissipuhe, työpäivän kuvaus, uuden työntekijän perehdytys, kokous ryhmässä + esityslista + muistio yht. 20 tuntia
3) Svenskfinland: Henkilöhaastattelu, haastatteluun valmistautuminen, haastattelun raportointi, Suomen esittely yht. 15 tuntia
4) Resa i Norden: Matkan suunnittelu jonnekin toiseen Pohjoismaahan + maakohtainen ohjelma, kiitoskirje, Turun esittely yht. 15 tuntia
5) Fakta om Norden: Pohjoismaisen teeman (esim. historia, kulttuuri, kauppa, menestystarinat, talous, yrityskulttuurin yhtäläisyydet ja erot Pohjoismaissa jne. esittely suullisesti ja kirjallisesti yht. 12 tuntia
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettyyn oppimispäiväkirjaan. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu opettaja-, itse- ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Optimassa).
Failed (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Further information
Edeltävyysehtona Svenska i arbetslivet (5 op) opintojakson hyväksytysti suorittaminen tai vastaavat taidot taitotasolla B1.
Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla. Optimasta linkitys varsinaiseen oppimateriaaliin Google Sites - sivustolla. Opintojakso on tehty yhteistyönä kolmen eri korkeakoulun; Turun ja Laurean ammattikorkeakoulun sekä Helsingin yliopiston kanssa. Kyseinen opintojakso on uusi opintojakso kyseisissä korkeakouluissa.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.