Skip to main content

Children`s Play and Observation (5cr)

Code: 7081220-3003

General information


Enrollment
01.04.2020 - 09.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.11.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 29
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Janina Luoto
Course
7081220

Unfortunately, no reservations were found for the realization Children`s Play and Observation 7081220-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan verkossa, ellei toisin mainita. Linkit tapaamisiin lisätään Optimaan ennen tapaamisten alkua.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Optimassa.

Maanantai 2.11.
klo 9-10 Opintojakson aloitus, tehtävän ohjeet ja parijako. (MK, JL)
klo 10-11 Ryhmäkeskustelua omista leikkikokemuksista. (MK, JL)
klo 11-12 tauko
klo 12-14 Ennakkotehtävän purku, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 9.11.
klo 9-14 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 16.11. Koko päivä ulkona. Huom! ennakkotehtävän ohjeet Optimassa
klo 9-11 Ulkoleikkitoimintaa Urheilupuistossa, toiminnalliset tuokiot opettajien johdolla
klo 11-12 Lounas
klo 12-14 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat ulkoleikkituokiot, sääntöleikit.
Huom. ulkoiluvarusteet sään mukaan! (MK & JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 23.11.
klo 9-13 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 13-14 Vierailijana Outi Arvola: Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten leikki

**********************************************************************************************************

Maanantai 30.11.
klo 9-10 verkkotentti kotikoneilla
Klo 10-11 Katso video Areenasta: Luontoa ei voi leikkiä loppuun
klo 11-12 Tauko
Klo 12-14 Tehtävän purku kahdessa ryhmässä. Jakson yhteenveto ja jaksopalaute (MK & JL)

Muutokset mahdollisia

Objective

Objectives
Student knows how to support and promote a child’s voluntary plan and, if needed, to guide it. He/she is able to observe the child in different phases of growth, development and learning.

Content

Content
- play as a part of a child’s learning and development
- versatile learning environments
- child observation and documentation

Materials

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Teaching methods

Yksilö- ja parityöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Exam schedules

Verkkotentti 30.11.
1. uusintatentti ke 20.1.2021 klo 16.00
2. uusintatentti seuraavan toteutuksen yhteydessä ti 13.4. klo 9.00
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optima-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Optima-sivulle ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 30.11.2020

Student workload

Lähiopetus (toteutetaan verkossa) ja ennakkotehtävät 1 op
Oppimistehtävä 2 op.
Verkkotentti Optimassa 2 op.

Evaluation methods and criteria

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu verkkotentin arvosanasta, johon jakson oppimistehtävä voi vaikuttaa korottavasti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.

Failed (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

Go back to top of page