Siirry suoraan sisältöön

Kirjaston kokoelmatyö ja kuvaileva metatieto (10op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 11.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2020 - 24.01.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Kati Haanpää
Pauliina Isomäki
Ryhmät
PLIITS19KITI
PLIITS19kiti
MLIITS19KITI
MLIITS19KITI
Opintojakso
KH00BS69

Toteutukselle Kirjaston kokoelmatyö ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

1.10.2020-15.1.2021

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- Osaa  soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- Osaa käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- Ymmärtää kirjastoaineistojen markkinoinnin merkityksen
- Osaa kuvailevan metatiedon perusteet ja ymmärtää sen merkityksen tiedonhaussa

Sisältö

Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Kuvaileva metatieto

Oppimateriaalit

Wilén, Raine & Kortelainen, Terttu. Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: teoria, menetelmät, käytäntö. Helsinki: Palmenia, 2007. (195 s.)

Huttunen, Terhi. Kirjastoaineiston ekologinen jalanjälki. Avain 2011. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.991721267205970

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Lisätiedot

DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla.

Siirry alkuun