Esihenkilötyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BZ87-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.09.2023 - 19.10.2023
Ajoitus
20.10.2023 - 27.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
MLILOK22Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee johtamistyön teorioita, esimiehen roolit, tehtävät ja menetelmiä. Opiskelija tietää menestyksekkään johtamisen edellytykset. Opiskelija ymmärtää muutosjohtamisen merkityksen organisaation, työyhteisön ja työntekijöiden kannalta.
Opiskelija osaa:
- johtaa itseään työyhteisön vastuullisena toimijana
- arvioida omia valmiuksiaan ja ominaisuuksiaan esimiehenä sekä kehittää johtamistaitojaan suunnitelmallisesti.
- analysoida ja kehittää työyhteisön toimintaa ratkaisukeskeisesti
- soveltaa johtamisen toimintamalleja tarkoituksenmukaisella tavalla
- toimia johtamisroolissa esimiehille tyypillisissä tilanteissa.
- suunnitella ja toteuttaa muutosprojekteja käytännössä.
Sisältö
johtamisteorioita ja johtamisen tutkiminen
johtamisen peruskäsitteitä ja käytäntöjä
valta ja vaikuttaminen
esimiehen vastuu
delegointi
motivointi
konfliktien käsittely
muutoksen johtaminen
Oppimateriaalit
Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.
Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.
Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.
Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa. Läsnäolo luennoilla on pakollista.
Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luentojen perusteella tehtävä ryhmätyö.
Sisällön jaksotus
Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.
Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan
Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen.
Kurssin keskeinen materiaali sovitaan ensimmäisellä luentokerralla luennoitsijan kanssa tarkemmin.
Aktiivinen osallistuminen, ryhmätyön sisältö ja esitys 20%, tentti 80% (ARVIO).
Painotuksesta ja arvoinnista tiedotetaan tarkemmin kurssin alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.
Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.
Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.
Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.
Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.
Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.