Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA80-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 06.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • 16.01.2024 15:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002
  • 16.01.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002
  • 23.01.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002
  • 23.01.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002
  • 30.01.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002
  • 30.01.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3002

Tavoitteet

• tunnet varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
• tunnet varhaiskasvatussuunnitelmien kokonaisuuden ja ymmärrät sen merkityksen
• tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät ja tavoitteet ja perehdyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä
• tunnet lapsen oppimis- ja kehitysprosessin
• tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit

Sisältö

• varhaiskasvatuksen lainsäädäntö ja lapsen oikeuksien sopimus
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
• alle kouluikäisen lapsen kehitys

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Varhaiskasvatuslaki 2018
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Opettajien tarjoama materiaali
Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Parityöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Osaamisen näyttö on tällä jaksolla opiskelijan työstämä oppimispäiväkirja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimispäiväkirja parityönä 4 op
Havainnointitehtävä ja osallistuminen hybridiopetukseen 1 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 2-6. Tämä jakso rakentuu itsenäisestä parityöskentelystä ja yhdessä oppimisesta.

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla on yksi opettajakohtoinen hybriditapaaminen opiskelijaryhmässä, muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista.

Opintojakso käynnistyy yksilöllisellä ennakkotehtävällä viikolla 2. Ohjeet tehtävään löytyvät Itsistä. Jokainen työstää ennakkotehtävän ennen ensimmäistä tapaamista 16.1.

16.1.2024 klo 16-18 (kampukselle tulijat klo15:30 - 18:00)
Hybriditapaaminen
Verkkotapaamisen linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki

23.1.2024 klo 16-18 parin itsenäinen työskentely verkossa tai kampuksella

30.1.2024 klo 16-18 parin itsenäinen työskentely verkossa tai kampuksella

Oppimispäiväkirjan työstäminen jatkuu viikolle 6 asti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja parityönä, arviointi täydennettävä / T1-K5.
1. palautus 6.2.2024
2. palautus 20.2.2024

Hylätty (0)

Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.