Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointiosaajan ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CR82-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 08.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Pirita Juppi
  • Nasrin Jinia

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YKUHKK24
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osallistuu aktiivisesti reflektiiviseen identiteettiprosessiin, jossa hänen itsetuntemuksensa ja kulttuurihyvinvointiin liittyvä kokemustietonsa ja ymmärryksensä lisääntyvät.

Prosessin myötä opiskelija analysoi vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti.

Prosessissa opiskelija soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä ja kehollisia menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisensa reflektointiin.

Osaajaprofiilinsa muotoutuessa opiskelija tunnistaa erilaisia ammatillisia mahdollisuuksia kehittyvällä kulttuurihyvinvointialla ja soveltaa niitä omassa toimintaympäristössään ja ammattitehtävissään.

Aktiivinen ja reflektiivinen identiteettiprosessi tukee kykyä luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja ja antaa niihin panoksensa.

Sisältö

Opintojakson sisältö
Oman kulttuuri- ja taidesuhteen tunnistaminen, arvostaminen ja vahvistaminen.

Tavoitteiden asettaminen oman tekijyyden kehittymiselle.

Kulttuurihyvinvointikokemusten mahdollistaminen ja reflektoiminen.

Identiteettityöskentelyn prosessoiminen: mennyt, nykyinen, tuleva. Ammatti-identiteetin muotoutuminen.

Holistinen ihmiskäsitys ja siihen liittyvä hyvinvointinäkemys.

Taidelähtöiset ja keholliset omaelämäkerralliset ja hyvinvointia tukevat menetelmät.

Erilaiset kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut.

Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkityksien tiedostaminen kulttuurihyvinvointialan osaamisessa ja erityisasiantuntijuudessa, suhteessa omaan taustakoulutukseen sekä toimintakenttään ja perustehtäviin siinä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ohjeistetaan itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu, osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan läpi opintojen.

Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa, jolloin kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.

Jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolloin työskennellään ohjatusti ja jaetaan ryhmän kesken ajatuksia, kokemuksia ja päiväkirjatessa syntyneitä oivalluksia pohdittavana olleesta teemasta/tehtävästä. Työskentelyssä hyödynnetään erilaisia toiminnallisia, taidelähtöisiä ja kehollisia työskentelyn tapoja.

Opintojen läpi jatkuva prosessi päättyy omaa ammatillista kehittymistä päiväkirjan ja muun opintojen aikaisen dokumentaation kautta analysoivaan loppureflektioon.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Opintojaksossa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. kehollisuusosaaminen, reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen.

Kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen kytkeytyvät kysymykset nousevat pohdittaviksi käsiteltäessä esimerkiksi omia arvoja ja niiden merkitystä omassa työssä ja ammatti-identiteetissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija etsii ja valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa liittyviä valokuvia ja pohtii tietään kulttuurihyvinvoinnin opintoihin.

Opiskelija laatii ensimmäisinä opiskelupäivinä ohjatussa digitairnatyöpajassa digitarinan polustaan kulttuurihyvinvoinnin YAMK-koulutukseen.

Ensimmäisinä lähipäivinä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä.

Kunkin lähiopetusjakson alussa ”pysäkillä” tutkitaan ja jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita ja tutkitaan kulloistakin teemaa.

Lukukauden lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan lähitapaamisessa siihen astista prosessia, työstetään näkemustä kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.

Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Opintojen loppuvaiheessa opiskelija kirjoittaa loppureflektiokoosteen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Erilaiset ammatti-identiteetit ja ammatilliset polut
- Tietoisuus- ja kehollisuustaidot identiteettityöskentelyssä
- Ammatti-identiteetin diskursiivinen ja narratiivinen muotoutuminen
- Arvot oman ammatti-identiteetin pohjana
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet
- Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma kulttuurihyvinvointikokemus ja oman hyvinvoinnin kokeminen osaamisen ytimessä; itsetuntemus, hyvinvointiosaaminen

Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää ohjatusti erilaisia taidelähtöisiä ja tarinallisia menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan ja identiteettiään, osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oma ammatillisen osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä ja itsereflektiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä sekä ammattialaan liittyviä keskeisiä teemoja. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin "pysäkeillä"eli yhteisissä reflektiokeskusteluissa ja muissa pienryhmäaktiviteeteissa. Arviointi kohdistuu ammatillisen elämäkertaprosessin eri osatehtäviin: digitarinaan, osallistumiseen lähipäivien reflektioihin osallistumiseen sekä prosessin päätteeksi työstettävään loppureflektioon.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti keskusteluissa, muissa pienryhmäaktiviteeteissa ja tuotetuissa teksteissä näkyviin tulevaan opiskelijan reflektio ja itsereflektiokykyyn: kykyyn tarkastella tietoisesti ja analyyttisesti ammatillisia ilmiöitä sekä omaa ajattelua ja toimintaa.