Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus ja toiminnallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA78-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • DKOTYK24
    Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
  • 29.08.2024 16:00 - 18:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3002
  • 05.09.2024 16:00 - 18:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3002
  • 12.09.2024 16:00 - 18:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3002
  • 19.09.2024 16:00 - 18:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3002
  • 26.09.2024 16:00 - 18:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3002

Tavoitteet

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttikirjat:
1. Nurmi & Ahonen & Lyytinen 2014. Ihmisen psykologinen kehitys (osittain eli luku NUORUUS)
2. Siegel Daniel. 2014. Brainstorm - Nuoruuden aivomyrskyn voima ja merkitys (luvut Nuoruuden ydin 11-48, Aivot 89-138, Kiintymyssuhteet 173-245, Läsnäolo 267-344)
3. Juntunen, Iina & Ylimys, Susanna. 2017. Askelmerkkejä löytävään nuorisotyöhön. (löytyy ilmaisena verkkoversiona)



(TAI erikseen sovittaessa perusteluineen: Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus. ja Askelmerkkejä löytävään nuorisotyöhön- opas)

Opetusmenetelmät

Lähipäivät pakolliset
Välitehtävät
Kaunokirjallisuus
Kuvatehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Lähiopetus 1op
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 2op
Oppimistehtävät 1op (valokuvatehtävä ja ohjaustehtävä)

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin zoomissa klo 16-18, viikot 35-39

Heidi Ristseppä / vastuuope
Noora Ahvenjärvi

29.8 klo 16-18 / Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään ja opastus ohjausharjoituksiin. (HR)
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804

____________________________
5.9 klo 16-18 Turun katusovittelu/Tuija Parviainen(HR)
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804

_____________________
12.9 klo 16-18 Keholliset harjoitteet ja ohjausharjoitukset. (HR)
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804

_______________
19.9 klo 16-18 Kaunokirjallisuustehtävän ja valokuva tehtävän purku (NA)
https://turkuamk.zoom.us/j/5708310994
__________________________________
26.9 klo 16-18 Tentti ja reflektio (NA)
https://turkuamk.zoom.us/j/5708310994



***********************************************************************************

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

•et tunnista nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
•et ole perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti ja osaat soveltaa niitä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä laaja-alaisesti ja kehittävällä otteella
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti, soveltaen ja osaat soveltaa niitä myös nuorten kanssa tehtävässä työssä teoriassa ja käytännön tasolla

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.