Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 14.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Kati Haanpää

Ryhmät

  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • 05.09.2024 13:00 - 16:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
  • 06.09.2024 09:00 - 12:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
  • 04.10.2024 13:00 - 16:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
  • 31.10.2024 09:00 - 12:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen

Sisältö

- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M., & Tamminen-Vesterbacka, T. (2010). Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja.
- Ståhlberg, L. (2019). Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.

Oppimateriaali tarkentuu opetuksen alussa ja siitä kerrotaan lisää Itslearning -kurssipohjalta

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Ohjaustilanteen toteutus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu
6.9. klo 9-12 - ohjaustilanteen arviointi ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - oppimisteoriat, esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning -kurssipohja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5
Arvioinnin painopisteet käydään läpi opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.