Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2024 - 12.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2024 - 14.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- Opettajat
- Kati Haanpää
- Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- KH00BY64
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 05.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Pe 06.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Pe 04.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
To 31.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006 |
LEM_B163
Vellamo muunto
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö) |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu ja arviointi
6.9. klo 9-12 - oppimisteoriat ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)
Sekä ITSlearning -oppimisympäristössä mainitut muut aineistot.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = 5 p
2 = 6 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = 7-8 p
4 = 9-10 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = 11 p
Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa
Lisätiedot
Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta