Skip to main content

Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2 cr)

Code: 100115-3324

General information


Enrollment
27.05.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 28.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
COS Opettaja
Jaana Kaartovuori
Course
100115

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 11 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 02.09.2024 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
EDU_2001 Elias muunto byod
Thu 19.09.2024 time 19:00 - 20:00
(1 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
Teams
Mon 30.09.2024 time 15:15 - 16:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
EDU_2001 Elias muunto byod
Thu 10.10.2024 time 18:00 - 19:00
(1 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
Teams
Thu 24.10.2024 time 19:00 - 20:45
(1 h 45 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
Teams
Mon 28.10.2024 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Kirjallinen koe + suullisia esityksiä Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
EDU_2001 Elias muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vecka 36
Måndag 2.9. kl. 14.15-17.00 (kontakt 3h)
• Presentation av innehållet, uppgifterna, bedömningen etc.
• Tema: Att presentera sig, sina studier och sitt arbete
• Text: Antti, vuxenstuderande
• Småprat
Vecka 37
• Självständiga uppgifter 1A och 1B: Hej, Jag heter XXX! Lämnas in i Itslearning senast 12.9.
• Tema 1: I telefon
• Tema 2: Att skriva e-post, fraser och övningar
Vecka 38
Teams-möte torsdag 19.9. kl. 19.00-20.00 (kontakt 1h)
• I telefon, muntliga övningar parvis
• Självständig uppgift 2: E-post. Lämnas in i Itslearning senast 22.9.
Vecka 39
Yrkesinriktade texter och övningar (självständgit)
• Att arbeta som ingenjör
• Maskin- och produktionsteknik
• Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes
Vecka 40
Måndag 30.9. kl. 15.15 -16.45 (kontakt 2h)
• Yrkesinriktade texter och muntliga övningar
• Instruktionerna för muntliga presentationer
Vecka 41
Teams-möte torsdag 10.10. kl. 18.00-19.00 (kontakt 1h) + självständgit
Yrkesinriktade texter och övningar
• Du får ett problem och ska lösa det
• Är du problemlösare (hörövning/YouTube)
• Etteplan
• Självständig uppgift 3: Egen yrkesinriktad text på svenska. Lämnas in i Itslearning senast 25.10.
Vecka 42 Ingen undervisning eller handledning, självständiga studier
Vecka 43
Teams-möte torsdag 24.10. kl. 19.00-20.00 (kontakt 1h)
• Muntliga presentationer i smågrupper (enligt överenskommelse)
Vecka 44
Måndag 28.10. kl. 14.15-17.00 (kontakt 3h)
• Skriftligt prov (textförståelse- och ordförrådsuppgifter + uppsats)
• Muntliga presentationer i smågrupper (enligt överenskommelse)

Objective

The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Opettajan koostamaa materiaalia Itslearningissä.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Exam schedules

Arvosana koostuu useista suoritteista. Tehtävien palautuspäivät ja suullisten näyttöjen ajat näkyvät yllä kohdassa sisältö ja ajoitus. Kirjallinen tentti on 28.10.2024. Uusinta tammikuun lopussa/helmikuun alussa. Tarkempi päivä ilmoitetaan myöhemmin.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähitunneilla ja etäohjauksessa aktiivista kielenkäyttöä, itsenäiset tehtävät ohjeistetaan kirjallisesti ja ajastetusti kurssin edetessä. Ohjaajan arviointia, vertais- ja itsearviointia.

Completion alternatives

Ei valinnaisuutta, toteutus vaatii itseohjautuvuutta

Student workload

Itsenäisiä, arvioitavia suullista ja kirjallista kielitaitoa testaavia tehtäviä, parikeskusteluja, suullisia esittelyjä, kirjallinen koe. Lähi- ja etätapaamiset n. 10h ja n. 70h itsenäistä opiskelua.
1 op = 27 h opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

Tunneilla harjaannutetaan sekä suullista että kirjallista kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään arvosanoin 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itslearningissä sekä Messissä. Taitotasoja sovelletaan myös Självständig uppgift -tehtävien arvioinnissa.

Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista opetukseen. Opiskelijan tulee olla tapaamisissa (etä + lähi) läsnä vähintään 50 %, jotta opiskelija voi harjoitttaa suullista viestintää ruotsiksi ja vuorovaikutustaitojaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa tekemällä vain palautettavat tehtävät ja/tai kokeen.
Skriftlig kommunikation (2 op) -opintojakson arviointi tehdään kolmen arvioitavan tehtävän (ks. toteutussuunnitelma Självständiga uppgifter 1A-3) sekä kirjallisen kokeen. Kirjallinen koe pitää suorittaa hyväksytysti.

• Opiskelijan on tehtävä kaikki kolme arvioitavaa tehtävää annettuihin palautuspäiviin mennessä. Myöhässä palautetuista tehtävistä ei saa pisteitä.

• Tehtävät arvioidaan valtakunnallisten taitotasojen kriteerien mukaan 0 p. – 3 p. siten, että
o 0 p. = tehtävä hylätty tai palauttamatta.
o 1 p. = tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanat 1-2)
o 2 p. = tehtävä suoritettu hyvin (arvosana 3)
o 3 p. = tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanat 4-5)

• Opettaja arvioi tehtävät, mutta ei korjaa niitä. Tehtävien yhteispisteistä sekä kirjallisesta kokeesta opiskelija saa Skriftlig kommunikation (2 op) -opintojakson arvosanan seuraavasti:
o Självständiga uppgifter 1A-3 vaikuttavat arvosanaan 50 %.
o Kirjallinen koe vaikuttaa arvosanaan 50 %. Koe pitää joka tapauksessa suorittaa hyväksytysti.

Koe 45 p.
Självständiga uppgifter 1-3 eli 5 x 9 p.

arvosana pisteet
1 36 p. – 48 p.
2 49 p. – 60 p.
3 61 p. – 72 p.
4 73 p. – 82 p.
5 83 p. – 90 p.

Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä koetta tai tehtäviä uudelleen. Tämä menettely pohjautuu tutkintosääntöön §23.

Kun opintojakson arviointi ei perustu lopputenttiin, vaan oppimistehtäviin, tulee oppimistehtävät palauttaa aina palautuspäivään mennessä ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos tentti on opintojakson osasuoritus eli yksi arvioitavista oppimistehtävistä, tällöin tenttiä ei voi uusia, ellei opettajan kanssa erikseen asiasta sovita. Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa.

Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylätyn kokeen ja/tai
hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

Muntlig kommunikation (1 op) –opintojakso arvioidaan erikseen valtakunnallisten kriteerien avulla. Arviointi tehdään Självständig uppgift 1B:n videon (hyväksytty/hylätty), tuntien suullisten tehtävien sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Kriteerit ovat nähtävillä Itslearningissä. Pelkällä hyväksytysti arvioidulla video -tehtävällä voi saada korkeintaan arvosanan 1 suullisesta osasta.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1 – 3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja arvosanat 4 – 5 HYVÄÄ TAITOA. Tämä on valtakunnallinen menettely.

Failed (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen aktiivisesti ja läsnäolo jää alle 50%.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Assessment criteria, good (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Assessment criteria, excellent (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Further information

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa, koska tunneilla harjoitellaan pareittain sekä pienryhmissä suullista kielitaitoa ja vuorioaikutustaitoja. Aktiivinen osallistuminen opetukseen on myös osa arviointia.

Go back to top of page