Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3324

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 28.10.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • MKONTS23
    Konetekniikan koulutus, monimuoto
  • 02.09.2024 14:00 - 17:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
  • 19.09.2024 19:00 - 20:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
  • 30.09.2024 15:15 - 16:45, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
  • 10.10.2024 18:00 - 19:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
  • 24.10.2024 19:00 - 20:45, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324
  • 28.10.2024 14:00 - 17:00, Kirjallinen koe + suullisia esityksiä Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3324

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan koostamaa materiaalia Itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvosana koostuu useista suoritteista. Tehtävien palautuspäivät ja suullisten näyttöjen ajat näkyvät yllä kohdassa sisältö ja ajoitus. Kirjallinen tentti on 28.10.2024. Uusinta tammikuun lopussa/helmikuun alussa. Tarkempi päivä ilmoitetaan myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitunneilla ja etäohjauksessa aktiivista kielenkäyttöä, itsenäiset tehtävät ohjeistetaan kirjallisesti ja ajastetusti kurssin edetessä. Ohjaajan arviointia, vertais- ja itsearviointia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta, toteutus vaatii itseohjautuvuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisiä, arvioitavia suullista ja kirjallista kielitaitoa testaavia tehtäviä, parikeskusteluja, suullisia esittelyjä, kirjallinen koe. Lähi- ja etätapaamiset n. 10h ja n. 70h itsenäistä opiskelua.
1 op = 27 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Vecka 36
Måndag 2.9. kl. 14.15-17.00 (kontakt 3h)
• Presentation av innehållet, uppgifterna, bedömningen etc.
• Tema: Att presentera sig, sina studier och sitt arbete
• Text: Antti, vuxenstuderande
• Småprat
Vecka 37
• Självständiga uppgifter 1A och 1B: Hej, Jag heter XXX! Lämnas in i Itslearning senast 12.9.
• Tema 1: I telefon
• Tema 2: Att skriva e-post, fraser och övningar
Vecka 38
Teams-möte torsdag 19.9. kl. 19.00-20.00 (kontakt 1h)
• I telefon, muntliga övningar parvis
• Självständig uppgift 2: E-post. Lämnas in i Itslearning senast 22.9.
Vecka 39
Yrkesinriktade texter och övningar (självständgit)
• Att arbeta som ingenjör
• Maskin- och produktionsteknik
• Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes
Vecka 40
Måndag 30.9. kl. 15.15 -16.45 (kontakt 2h)
• Yrkesinriktade texter och muntliga övningar
• Instruktionerna för muntliga presentationer
Vecka 41
Teams-möte torsdag 10.10. kl. 18.00-19.00 (kontakt 1h) + självständgit
Yrkesinriktade texter och övningar
• Du får ett problem och ska lösa det
• Är du problemlösare (hörövning/YouTube)
• Etteplan
• Självständig uppgift 3: Egen yrkesinriktad text på svenska. Lämnas in i Itslearning senast 25.10.
Vecka 42 Ingen undervisning eller handledning, självständiga studier
Vecka 43
Teams-möte torsdag 24.10. kl. 19.00-20.00 (kontakt 1h)
• Muntliga presentationer i smågrupper (enligt överenskommelse)
Vecka 44
Måndag 28.10. kl. 14.15-17.00 (kontakt 3h)
• Skriftligt prov (textförståelse- och ordförrådsuppgifter + uppsats)
• Muntliga presentationer i smågrupper (enligt överenskommelse)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa, koska tunneilla harjoitellaan pareittain sekä pienryhmissä suullista kielitaitoa ja vuorioaikutustaitoja. Aktiivinen osallistuminen opetukseen on myös osa arviointia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tunneilla harjaannutetaan sekä suullista että kirjallista kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään arvosanoin 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itslearningissä sekä Messissä. Taitotasoja sovelletaan myös Självständig uppgift -tehtävien arvioinnissa.

Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista opetukseen. Opiskelijan tulee olla tapaamisissa (etä + lähi) läsnä vähintään 50 %, jotta opiskelija voi harjoitttaa suullista viestintää ruotsiksi ja vuorovaikutustaitojaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa tekemällä vain palautettavat tehtävät ja/tai kokeen.
Skriftlig kommunikation (2 op) -opintojakson arviointi tehdään kolmen arvioitavan tehtävän (ks. toteutussuunnitelma Självständiga uppgifter 1A-3) sekä kirjallisen kokeen. Kirjallinen koe pitää suorittaa hyväksytysti.

• Opiskelijan on tehtävä kaikki kolme arvioitavaa tehtävää annettuihin palautuspäiviin mennessä. Myöhässä palautetuista tehtävistä ei saa pisteitä.

• Tehtävät arvioidaan valtakunnallisten taitotasojen kriteerien mukaan 0 p. – 3 p. siten, että
o 0 p. = tehtävä hylätty tai palauttamatta.
o 1 p. = tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanat 1-2)
o 2 p. = tehtävä suoritettu hyvin (arvosana 3)
o 3 p. = tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanat 4-5)

• Opettaja arvioi tehtävät, mutta ei korjaa niitä. Tehtävien yhteispisteistä sekä kirjallisesta kokeesta opiskelija saa Skriftlig kommunikation (2 op) -opintojakson arvosanan seuraavasti:
o Självständiga uppgifter 1A-3 vaikuttavat arvosanaan 50 %.
o Kirjallinen koe vaikuttaa arvosanaan 50 %. Koe pitää joka tapauksessa suorittaa hyväksytysti.

Koe 45 p.
Självständiga uppgifter 1-3 eli 5 x 9 p.

arvosana pisteet
1 36 p. – 48 p.
2 49 p. – 60 p.
3 61 p. – 72 p.
4 73 p. – 82 p.
5 83 p. – 90 p.

Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä koetta tai tehtäviä uudelleen. Tämä menettely pohjautuu tutkintosääntöön §23.

Kun opintojakson arviointi ei perustu lopputenttiin, vaan oppimistehtäviin, tulee oppimistehtävät palauttaa aina palautuspäivään mennessä ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos tentti on opintojakson osasuoritus eli yksi arvioitavista oppimistehtävistä, tällöin tenttiä ei voi uusia, ellei opettajan kanssa erikseen asiasta sovita. Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa.

Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylätyn kokeen ja/tai
hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

Muntlig kommunikation (1 op) –opintojakso arvioidaan erikseen valtakunnallisten kriteerien avulla. Arviointi tehdään Självständig uppgift 1B:n videon (hyväksytty/hylätty), tuntien suullisten tehtävien sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Kriteerit ovat nähtävillä Itslearningissä. Pelkällä hyväksytysti arvioidulla video -tehtävällä voi saada korkeintaan arvosanan 1 suullisesta osasta.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1 – 3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja arvosanat 4 – 5 HYVÄÄ TAITOA. Tämä on valtakunnallinen menettely.

Hylätty (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen aktiivisesti ja läsnäolo jää alle 50%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.