Lasten ensihoito ja hoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV92-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2024 - 31.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 04.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Satu Haapalainen
- Ryhmät
- 
                        PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
- Opintojakso
- TH00BV92
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ke 28.08.2024  klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | ICT_A3028
                                    Lastenhoitotyö | 
| Ma 02.09.2024  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | etänä | 
| Ti 03.09.2024  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | etänä | 
| Ti 10.09.2024  klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | etänä | 
| Ma 16.09.2024  klo 12:00 - 18:00 (6 t 0 min) | Työpaja, Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | ICT_A3058
                                    Ensihoito ICT_A3028 Lastenhoitotyö | 
| To 19.09.2024  klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | ICT_A3028
                                    Lastenhoitotyö | 
| Ma 23.09.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037 | 
| Ma 30.09.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3005 | Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037,Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036 | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Lasten ensihoito ja hoitotyö 5op
• lapsen kehitys ja kasvu
• lapsen ja nuoren hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• eri-ikäisten lapsipotilaiden haastattelu, tutkiminen (ABCDE) ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen 
  ensihoito
• potilaan tarkkailu ja hoitoteknologia
• farmakologia ja lääkehoidon erityispiirteet
• CRM-periaatteet
                    
Tavoitteet
Tavoitteet  
•	Ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten ensihoitoa ja hoitotyötä ohjaavat periaatteet
•	Tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
•	Osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä  
•	Osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
•	Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten ensihoidossa ja hoitotyössä
•	Osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten ensihoidossa ja hoitotyössä
•	Osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten ensihoidon ja hoitotyön kehittämisessä
•	Osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan ensihoidon ja hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta 
•	Osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön 
•	Osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät  
•	Osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet 
•	Tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen 
•	Osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa  
•	Osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
•	Tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet
•	Tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa
•	Tuntee keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän kehitysvammaisen hoitotyöhön liittyen
•	Osaa tukea vammautuneen lapsen perheen selviytymistä ja arjen hallintaa
•	Tietää kehitysvammaisen aseman ja oikeudet terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana
                    
Sisältö
Sisältö 
•	Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet 
•	Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät 
•	Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat 
•	Lasten ja nuorten ensihoito, yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti  
•	Ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus 
•	Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena  
•	Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa 
•	Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito 
•	Lapsen hoitoelvytys
•	Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus   
•	Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi  
•	Lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
•	Kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa 
•	Lapsipotilaan tarkkailu
•	Lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet  
•	Hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
                    
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa S, Tervajärvi L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro Oy, Helsinki.
Kuisma ym. Ensihoito 2021. Sanoma Pro (lapsi ensihoidossa -soveltuvin osin).
Muu erikseen osoitettu materiaali
                    
Opetusmenetelmät
• Vuorovaikutteiset kontaktiopetustunnit
• Etukäteistehtävät ennen kontaktiopetusta ja simulaatioita
• Simulaatioharjoitukset
• Itsenäiset työpajat
• Kirjallinen tentti
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
• Simulaatioharjoitukset
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op =27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• kurssitehtävien suorittaminen HKS/HYL
• osallistuminen simulaatioharjoituksiin HKS/HYL
• osallistuminen työpajaharjoitteluun HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5