Tulevaisuuden osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP35-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 07.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Marjo Harju
- Marjo Vähäkangas
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEKES23VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S23 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 28.08.2024 12:30 - 15:00, Tulevaisuuden osaamisen johtaminen TH00BP35-3006
- 29.08.2024 09:00 - 11:30, Tulevaisuuden osaamisen johtaminen TH00BP35-3006
- 09.10.2024 09:00 - 11:30, Tulevaisuuden osaamisen johtaminen TH00BP35-3006
- 06.11.2024 09:00 - 11:30, Tulevaisuuden osaamisen johtaminen TH00BP35-3006
- 07.11.2024 09:00 - 10:30, Tulevaisuuden osaamisen johtaminen TH00BP35-3006
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Määrittää osaamisen tulevaisuudenkuvat ja –profiilit
· Arvioida ja kehittää visionääristä ja strategialähtöistä tulevaisuuden osaamista
· Arvioida toiminnan kehittymistä
Sisältö
· Tulevaisuuden osaamisvaatimukset
· Palvelumuotoilun, palvelujen tuottamisen, palveluohjauksen sekä talous- ja liiketoiminta-ajattelun edellyttämä tulevaisuuden osaaminen
· Osaamisen arviointi, kehittäminen ja järjestelmät sekä toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
- Englannin kieliset tieteelliset artikkelit
- Nettilähteitä esim. Sitra
Opetusmenetelmät
Etäopetus ja oppimistehtävät
Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
Opintojakson opetuskerrat verkossa: :
28.8. 12:30-15:00 Opintojakson aloitus, osaamisen johtaminen käsitteenä ja prosessina
29.8. 9:00-11:30 Osaamisen johtamisen käytännöt
9.10. 9:00-11:30 Tulevaisuuden osaamistarpeet
6.11. 9:00-11:30 Osaamisprofiili-seminaari
7.11. 9:00-10:30 Journal Club
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin: Ennakoivan osaajaprofiilin ja kokoavan raportin laadintaan sekä Journal Clubiin valittuihin englannin kielisiin lähteisiin perehtymiseen ja siitä laadittavaan pohtivaan esseeseen.
Tehtävä 1. Ennakoiva osaajaprofiili
Tehtävä tehdään ryhmätyönä 4–5 henkilön vapaavalintaisissa ryhmissä.
Vaihe 1. Kohdeorganisaation ja tehtävänimikkeen valinta
- Valitkaa kohdeorganisaatio (esim. julkinen, yksityinen tai kolmannen sektorin toimija) ja määritelkää mahdollinen yksikkö ja tehtävänimike (esim. sairaanhoitaja, sosionomi, esihenkilö, ylihoitaja, projektipäällikkö, projektikoordinaattori tms.), josta laaditte ennakoivan osaajaprofiilin.
Vaihe 2. Toimintaympäristön nykytilan analysointi
- Osaajaprofiilin laadinta edellyttää, että toimintaympäristön nykytila on kuvattu ja kehittämiskohteet sekä vahvuudet on tunnistettu. Laatikaa siis arvio nykytilasta hyödyntämällä valitsemaanne analysointi/arviointimenetelmää.
Vaihe 3. Tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi
- Tämän jälkeen hyödyntäkää ennakointimenetelmiä ja ennakointitietoa tulevaisuuden osaamistarpeiden hahmottamisessa.
Vaihe 4. Laatikaa tulevaisuuden osaajaprofiili
- Laatikaa visuaalinen (noin 1 sivun laajuinen) tulevaisuuden osaajaprofiili valitsemastanne tehtävänimikkeestä.
Vaihe 5. Laatikaa aiheesta kokoava raportti
- Laatikaa aiheesta kokoava raportti, jossa esitätte myös lyhyen suunnitelman osaajaprofiilin osaamistarpeisiin vastaamiseksi. Raportin maksimipituus on noin 4-5 tekstisivua sisältäen visuaalisesti esitetyn osaajaprofiilin. Raportissa tulee hyödyntää lähdemateriaalina esimerkiksi kansallisia- ja kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia.
Vaihe 5. Valmistautukaa esittelemään työ seminaarissa
Tehtävä 2. Journal Club
Journal Club on keskustelufoorumi, jonka tavoitteena on oppia lukemaan ja arvioimaan kriittisesti erityyppisiä tieteellisiä artikkeleita sekä saada uutta tutkimuksellista tietoa aiheesta. Tehtävässä perehdytään tutkimusartikkeleihin ja pohditaan sosiaali- ja terveysalan osaamisen johtamista sekä tulevaisuuden osaamistarpeita. Samalla tutustutaan aiheen kannalta keskeisiin käsitteisiin, harjoitellaan asioiden jäsentämistä ja esittämistä sekä tiimityötaitoja. Tehtävä toteutetaan sekä yksilö- että ryhmätyönä.
Artikkelin lukeminen ja esityksen valmistelu (yksilötehtävä)
1. Ilmoittaudu lukemaan sinua kiinnostava tutkimusartikkeli
2. Valitsemasi tutkimusartikkelin löydät Itsin kansiosta.
3. Lue artikkeli. Noudata lukiessasi seuraavia ohjeita:
· Tutustu ensin artikkelin otsikkoon ja tiivistelmään. Mistä on kysymys?
· Lue sitten artikkelin leipäteksti (keskittyen erityisesti johdantoon-, pohdintaan- ja johtopäätöksiin).
· Pohdi tämän jälkeen artikkelin sisältöä suhteessa sosiaali- ja terveysalan osaamiseen ja sen kehittämiseen - mitä ajatuksia sinulle herää?
· Reflektoi mahdollisuuksien mukaan aihetta myös oman työkokemuksesi tulokulmasta – miten artikkelin sisältö peilautuu omiin havaintoihisi, kokemukseesi ja aiempaan koulutukseesi?
4. Valmistele napakka (noin10 minuutin esitys) lukemastasi artikkelista. Esityksen toteutustapa on vapaavalintainen (esim. ppt tai prezi). Painota esityksessäsi artikkelin keskeisiä sisältöjä sekä teemoja ja tarkastele niitä myös työelämäorientaatiolla. Valmistaudu esittelemään esityksesi sekä keskustelemaan aiheesta pienryhmissä pidettävässä Journal Clubissa.
Pohtiva essee Journal Clubin keskeisitä sisällöistä
- Kirjoita yksilötyönä pohtiva essee Journal Clubin keskeisistä sisällöistä/teemoista ja tarkastele niitä suhteessa sosiaali- ja terveysalan osaamiseen ja sen kehittämiseen. Reflektoi aihetta myös oman työkokemuksesi tulokulmasta- miten keskeiset sisällöt peilautuvat omiin havaintoihisi, kokemukseesi ja aiempaan koulutukseesi? Esseen pituus on noin 3 tekstisivua (lisäksi kansilehti ja lähteet).
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua lähiopetukseen ja palauttaa kaikki tehtävät annettuihin määräaikoihin mennessä.
Opintojakson arvioitavat tehtävät:
1. Ryhmätehtävä: ennakoiva osaamisprofiili. Numeerinen arviointi asteikolla 0-5. Painoarvo 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
2. Journal Club: hyväksytty/hylätty.
3. Pohtiva essee Journal Clubissa esiin nousseista ajankohtaisista teemoista (yksilötyö): numeerinen arviointi asteikolla 0-5. Painoarvo 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole palauttanut tehtävää määräaikaan mennessä. Palautettu tehtävä on ylimalkainen/ei vastaa tehtävänantoon/tehtävässä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja/tai työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön. Esitettyjä näkökulmia/väitteitä ei juuri perustella. Tietopohjaan on perehdytty, mutta sen käsittely jää referoivalle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut opetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Tehtävä on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen. Lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy pohtiva ote sekä hyvä perehtyneisyys aiheeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Tehtävä on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen. Lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä esiinny käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan vakuuttavasti ja oppimistehtävistä välittyy pohtiva ja asiantunteva ote, sekä kyky etsiä, yhdistellä ja vertailla tietoa oman aiheen kannalta relevantilla tavalla.