Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuus toimintaterapiassa (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL61-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 18.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
14 - 26
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
Anu Kuikkaniemi
Heli Arokki
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
PTOIMS24
Toimintaterapeutti (AMK), S24
Opintojakso
TH00CL61

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 28.08.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Info_Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00CL61-3004
Teams
Ti 24.09.2024 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Moho_Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00CL61-3004
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ti 01.10.2024 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
CMOP-E_Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00CL61-3004
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Pe 04.10.2024 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Teoreettinen_tieto_Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00CL61-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

2t Opintojakson info
Teema1. Toiminnallisuus inhimillisen toiminnan mallin (MOHO) mukaan
Teema 2.Toiminnallisuus kanadalaisen toiminnallisuuden mallin (CMOP-E) mukaan,
Teema 3. Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto,
6-8t Näyttö (yhteinen näyttö Toiminta ihmisen elämässä-opintojakson kanssa)

Tarkemmat tiimipäivien sisällöt löytyvät ITSLearning -oppimisympäristöstä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapeutin työtä ohjaavan teoreettisen tiedon,
• kuvata ihmisen toiminnallisuutta toimintaterapian teoreettisten mallien mukaan.

Sisältö

Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto
Toiminnallisuuden määritelmät mallien mukaan

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaali löytyy verkkoympäristöstä (It's Learning).

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä tiimipäivinä(lähipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan mahdollisuuksien mukaan ja yksilöllisesti sopien osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tiimioppimisen ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta, opintojakson tehtävien ohjeistus ItsLearning ympäristöstä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27t opiskelijan työtä vastaa 1op. 4op= 108t. Lähipäivät 22t
Itsenäistä työskentelyä 86t sisältäen:
Ennakkotehtävät tiimipäiviin.
Tiimireflektio yhdistettynä Toiminta ihmisen elämässä -opintojaksoon.

Ohjeistus teemoihin liittyvistä oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
CMOP-E ja Teoriaosuuden ennakkotehtävät-> hyväksytty/ hylätty
MOHO:n ennakkotehtävä +/- 1numero
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1numero
Näyttö +/- 1numero
Tiimireflektio skaalalla 0-5 arviointikehikon mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointkehikko löytyy KOTE 2 kansiossa

ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti

osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa

opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

tarkastelee asioita eri näkökulmista

etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

tarkastelee asioita useista näkökulmista

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä

tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein

perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Siirry alkuun