Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja johtamisjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BM01-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Janne Siivonen
  • Antti Koivuniemi

Ryhmät

  • PTUTAS23A
    PTUTAS23A
  • PTUTAS23B
    PTUTAS23B
  • PTUTAS
    LIPAT Insinöörin soveltavat taidot
  • 02.09.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 05.09.2024 12:00 - 14:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 09.09.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 12.09.2024 14:00 - 16:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 16.09.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 19.09.2024 14:00 - 16:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 23.09.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 26.09.2024 14:00 - 16:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 30.09.2024 10:00 - 12:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 07.10.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 09.10.2024 10:00 - 12:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 21.10.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 24.10.2024 14:00 - 16:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 28.10.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 31.10.2024 14:00 - 16:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 04.11.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 11.11.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 18.11.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005
  • 25.11.2024 11:00 - 13:00, Johtaminen ja johtamisjärjestelmät TE00BM01-3005 TENTTI !

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.

Sisältö

• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Finnan kautta löytyvät johtamisjärjestelmä standardit: ISO-9001, ISO-14001 ja ISO-45001.

Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.

Opetusmenetelmät

Johtamisen osuus:

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Johtamisen osio:

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:

Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Tenttien ajankohdat:

varsinainen tentti: 31.10.2024 klo 14.00-16.00 LEM_B143
1. korotus/uusintatentti: 12.11.2024 klo 12.00-14.00 LEM_A173
2. korotus/uusintatentti: 19.11.2024 klo 12.00-14.00 LEM_B166

Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Johtamisjärjestelmät:
Käsin paperille kirjoitettava TENTTI pidetään ma 25.11.2024.
Tentin voi uusia kaksi kertaa, myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana tai koulutusalan yhteisissä tentti tilaisuuksissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta muun muassa alaan integroituneen taksonomian ja yleisimmin ESGn kautta.

Luennot, tekemällä oppimista, informaation etsintää, ongelman ratkaisua, pienryhmä toimintaa.


Kestävän kehityksen tavoitteet:
4. Laadukasta koulutusta
5. Sukupuolten tasa-arvo
9. Kestävää teollisuutta ja innovaatioita
12. Vastuullista kuluttamista ja tuotantoa
13. Ilmastotekoja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johtamisen osio:

2 op = noin 54 tuntia työtä


Johtamisjärjestelmät:
Annettuihin materiaaleihin tutustumista ja soveltamista, esitelmä annetusta aiheesta, johtamisjärjestelmiin liittyvä projektityö ja tentti.

80 tuntia opiskelijan työtä = 3 op.

24h lähiopetusta ja tentti.
50h projektityöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
6h tenttiin valmistautumista.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa johtotehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.

Opintojakson sisältö

• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki kurssiin liittyvä viestintä toteutetaan kurssin ITSLearning -alustalla, jossa vastuuopettajat viestivät esimerkiksi toteutukseen, aikataulutukseen tai tehtäviin liittyvistä asioista. Lisäksi käytössä on s-posti sekä suulliset tiedonnannot tuntien aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi muodostuu johtamisen ja johtamisjärjestelmien erillisten osioiden keskiarvona.

Johtamisen osuus:

Johtamisen osuuden arviointi perustuu kurssin loppupuolella suoritettavaan tenttiin, jonka perusteella muodostuu johtamisen arvosana.

Johtamisjärjestelmät:

Kurssin arvioitavia kohteita ovat tentti, raportti ja esitelmät.
Arvioinnissa tentin (H-5) painotus on 50% ja kurssitehtävillä (H-5) 50%.
Kurssitehtävien aikataulut sovitaan ryhmien ja opiskelijoiden kanssa kurssin alussa

Tuotoksia arvioidaan seuraavien kohteiden osalta:
- Aiheen käsittely (näkökulma ja laajuus)
- Teorian ja käytännön yhdistely
- Analyyttinen ja kriittinen lähentymistapa
- Selkeys ja rakenne esityksessä ja tekstissä
- Lähteiden käyttö ja hyödyntäminen

Hylätty (0)

Johtamisen osuus:
Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.
Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Johtamisjärjestelmät:
Tentti hylätty (alle 40% pistemäärästä) ja
Tehtävät tekemättä ja palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Johtamisen osuus:
Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne laajuudeltaan ja kattavuudeltaan heikkotasoisia. Raportin muotoilussa ja selkeydessä selkeästi paranneltavaa. Tiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä kriittisyys ja johtopäätöset puutteellisia tai puuttuvat. Lähteet ja niiden käyttö puutteellista. Laskut, taulukot ja kuvat puutteellisesti esitetty ja joitain virheellisiä tuloksia esityksessä. Tehtävien palautuksia myöhässä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.
Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne laajuudeltaan ja kattavuudeltaan melko kattavia. Raportin muotoilu ja selkeys pääosin kunnossa. Tiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä kriittisyys ja johtopäätöset suurelta osin oikein. Lähteet ja niiden käyttö puutteellista. Laskut, taulukot ja kuvat hyvin tekstin ohessa kuitenkin joitain virheellisiä tuloksia esityksessä. Joitain tehtävien palautuksia myöhässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Johtamisen osuus:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää.
Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne oikeasta aiheesta, selkeää ja yksityiskohtaista. Ulkoasu huolisteltua ja viimeisteltyä.Teksti on selkeää, monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Laskelmissa, kuvissa ja taulukoissa ei virheitä. Työssä näkyy runsaiden taustatietojen selvitystä ja pohdintaa sekä käytännön ja teorian yhdistelyä. Tehtävät ajallaan palautettu.