Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 23.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Loimaa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Minna Björkberg-Suominen
- Olli-Pekka Lehtisalo
- Ryhmät
-
PLIILS24ELiiketalous, erillishaku, Loimaa, S24
- Opintojakso
- 3011379
Toteutukselle Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3024 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- tai kehittämistyöhön.
Tavoitteena on perehdyttää opiskelija opinnäytetyön eri vaiheiden hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Lähipäivien teemat:
I (1.9.2025)
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, tehtävien esittely, opinnäytetyön pääpiirteet, tieteellisyys, kurssitehtävien alustus
II (8.9.2025)
Aiheen valinta, ongelman määrittely, käsitteellistäminen, tietoperustan laatiminen, Theseukseen perehtyminen, tehtävien tarkennus tältä osin
III (15.9.2025)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (osa 1), aineiston kerääminen, tehtävien tarkennus tältä osin
IV (22.9.2025)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (osa 2), aineiston kerääminen, tehtävien tarkennus tältä osin
V (29.9.2025)
Aineiston kuvaamistavat, aineiston analysointitavat, johtopäätökset
VI (6.10.2025)
Raportin rakenne, arviointikriteerit, hyvä opinnäytetyö
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Hirsjärvi,S.,Remes P., Sajavaara P, Tutki ja kirjoita (mahdollisimman uusi painos), Tammi (e-kirjasaatavuus tarkistettava)
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OPintojakson arvosana määräytyy kurssin tehtävien perusteella
Tehtävät ovat pakollisia, jotta saat kurssin suoritetuksi.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettaja arvioi tehtäviät. Lähipäivien aikana tehtäviin annetaan palautetta.
Opettaja arvioi kaikki palautusta vaativat ja pisteytettävät tehtävät asteikolla 0-1-2-3.
0 = tehtävää ei palautettu, palautettiin myöhässä, itse kysymykseen ei vastattu tai vastattiin väärin
1 = tehtävä palautettiin ja vastaa suurinpiirtein tehtävänantoon
2 = tehtävä palautettiin, mutta on hyvin suppea, ei vastaa kaikkiin tehtävänannon kysymyksiin tai on hyvin lavea
3 = tehtävä palautettiin, vastattiin kaikkiin kysymyksiin / tehtiin kaikki tehtävänannossa vaadittu sekä vastaus on perusteellinen
Lopullinen arvosana määräytyy seuraavasti. Tehtävien yhteenlaskettu summa on:
0-1 p hylätty
2 p 1
3 p 2
4 p 3
5 p 4
6 p 5
Lisätiedot
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta harjoittelun aikaiselta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.