Siirry suoraan sisältöön

Hoivamuusikkona hoivakodissa (5op)

Toteutuksen tunnus: KU00DK75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
29.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Esittävät taiteet
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
Opettajat
Uli Kontu-Korhonen
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 13 . Avoin AMK : 13.)
Ryhmät
AVOSHMUS25
Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
KU00DK75

Toteutukselle Hoivamuusikkona hoivakodissa KU00DK75-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Koulutus jakautuu kolmeen opintojaksoon: Syventävät opinnot (3op), Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä (1op) ja Täydentävät opinnot (1op).
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena.

Syventävät opinnot 2

Syventävissä opinnoissa 2 opiskelija laajentaa ja vahvistaa omaa musiikillista ja vuorovaikutuksellista osaamistaan työskennelläkseen hoivamuusikon roolissa erilaisissa ikääntyneiden ihmisten palveluasuntojen ja hoivakotien yksiköissä.

Opiskelija soveltaa ja rikastaa taiteellista ja pedagogista musiikillista osaamistaan erilaisissa musiikillisen vuorovaikutuksen yhteyksissä.

Opiskelija tutustuu erilaisten toimintaympäristöjen edellyttämiin ammatillisiin työkaluihin ja toimintamenetelmiin (mm. esittävä- ja osallistava työtapa), harjoittelee niiden käyttöä ja rakentaa oman sairaala- ja hoivamuusikon työkalupakin.

Opiskelija suunnittelee musiikillisia interventioita toteutettavaksi erilaisissa toimintaympäristöissä ja hahmottaa muusikon roolin erityispiirteitä sairaala- ja hoivaympäristöissä.

Opiskelija kehittää musiikillista ammattilaisen identiteettiään ja rooliaan hoito- ja hoivaympäristöissä.

Lähipäivien toiminnallisissa harjoituksissa muun muassa käytetään musiikillista improvisaatiota vuorovaikutuksessa, kommunikoidaan musiikilla ja luodaan uusia äänimaailmoja käyttäen soittimina monenlaisia objekteja.

Opiskelija saa mahdollisuuden ja rohkaisua myös musisoida korvakuulolta ilman nuottikuvaa.


Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä 2
Koulutus sisältää ohjattua työskentelyä sairaala- tai hoivaympäristössä koulutusosan teemaan liittyen. Nämä työskentelyt koulutus järjestää, ja ne toteutetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Lisäksi opiskelija työskentelee sairaala- ja/tai hoivamuusikon roolissa omalla paikkakunnallaan. Omalla paikkakunnalla tehtävän työskentelyn opiskelija järjestää itse.

Täydentävät opinnot 2
Asiantuntijavierailu, lähiopetus ja oppimistehtävä.
Hoitohenkilökunnan näkökulma hoito- ja hoivatyöhön


KOULUTUKSEN AJOITUS:
Tammikuu
ennakkotehtävä
lähiopetus to 29.1.2026 klo 17-20 ja pe 30.1.2026 klo 10-16
asiantuntijavierailu 2

Helmikuu
lähiopetus to 26.2.2026 klo 17-20 ja pe 27.2.2026klo 10-16
interventiot hoivakodissa
oppimistehtävä
henkilökohtainen mentoritapaaminen etänä pe 13.3.2026
työskentely omalla paikkakunnalla (työskentelypaikka sovitaan itse) 2.3.-19.3.2026

Maaliskuu
lähiopetus, koulutuksen päätös, pe 20.3.2026 klo 12-17
oppimistehtävä
loppureflektiot

Opetusmenetelmät

lähi- ja verkko-opetus ja ohjaus
itsenäinen työskentely
työelämäyhteisössä oppiminen
vertaisoppiminen ja -ohjaus
kirjalliset tehtävät

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätunnit, muusikon toimintatapojen harjoittelua.
Toiminnalliset harjoitukset ryhmässä, mm. improvisaatio-, variointi- ja vuorovaikutusharjoitukset sekä havainnoiminen, tuntemusten sanallistaminen ja keskusteleminen.

Ennakkotehtävä kirjallisesti ennen ensimmäistä lähiopetustakertaa.

Yksilöllinen harjoittelu, sairaala- ja hoivayhteisöissä käytettävän musiikillisen ohjelmiston kartoitusta ja oman ohjelmiston laajentamista, teoksien opettelua ja työkalupakin kasaamista (mm. videotehtävä)

Opiskelija suunnittelee ja esittelee eri kohderyhmille suunnittelemansa intervention sairaala- ja hoivaympäristöissä.

Itsearviointia; oman kehittymisprosessin tarkastelu, omien taitojen ja pätevyyksien kartoitus sairaala- ja hoivamuusikkona sekä tavoitteiden määrittely niiden kehittämisessä koulutuksen aikana.

Pari- tai ryhmätehtävä valitusta artikkelista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähi- ja verkko-opetus ja ohjaus
itsenäinen työskentely
työelämäyhteisössä oppiminen
vertaisoppiminen ja -ohjaus
kirjalliset tehtävät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen lähiopetukseen: läsnäolovelvoite täytetty hyväksytysti
Yksilö- ja ryhmätehtävät: hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät

Siirry alkuun