School as a Meeting Place (5cr)
Code: TH00CA76-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 16.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 36 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Course
- TH00CA76
Unfortunately, no reservations were found for the realization School as a Meeting Place TH00CA76-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus perjantaisin, viikot 3-15
Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2026 Klo 10-15.00
Jakson aloitus ja tehtävät sekä ryhmiin jako
Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).
23.1.2026
Klo 10-15 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)
30.1.2026
Klo 10-12.15 Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
6.2. 2026
Klo 12-16 Hevarikoulutus (HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
13.2.2026 Klo 9-11.30 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)
4.3.2026 12-14 Uusintatentti yksilötenttinä (KP) Ilmoittautumiset 2 vko ennen Kaijalle s-postilla.
Toinen uusintatentti ke 15.4 klo 16-17.30 itsissä. Ilmoitaudu Heidille 2 vko ennen s-postilla.
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Objective
• you are familiar with the legislation that governs schools, as well as with the principles of pupil and student welfare
• you identify phases and challenges related to children’s and young people’s learning
• you know how to guide pupils to different services and offer low-threshold support in a school environment
• you know your role as a Bachelor of Social Services in the multi-professional teams in schools
Content
• pupil and student welfare
• the legislation that governs schools
• school social workers’ role and tasks in comprehensive and upper secondary schools
• learning difficulties and supporting pupils or students with learning difficulties
• school bullying as a phenomenon
Materials
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Teaching methods
Opetus (lähi- ja verkko)
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Exam schedules
13.2.2026 Tentti 12.30-16 (HR)
Uusintatentti 4.3.2026 klo 12-14 (KP)
Pedagogic approaches and sustainable development
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Student workload
Itsenäiset tehtävät 2 op
Luennot 1 op
Tentti 2 op
Evaluation methods and criteria
Arviointi asteikolla hyl-K5
Failed (0)
•et tiedä koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavia säädöksiä tai oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
•et tunnista lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
•et tunnista sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet pääpiirteittäin
• tunnistat jonkin verran lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat periaatteen tasolla ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat jonkin verran sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Assessment criteria, good (3-4)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita hyvin
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä monipuolisesti
Assessment criteria, excellent (5)
• tiedät ja osaat soveltaa koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädöksiä sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteita
• tunnistat monipuolisesti ja osaat soveltaa työssä lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat monipuolisesti suunnitella ja ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat hyvin sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.