Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1op)
Toteutuksen tunnus: 1002355-3188
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2025 - 31.12.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2026 - 31.07.2026
 - Toteutus ei ole vielä alkanut.
 
- Opintopistemäärä
 - 1 op
 
- Yksikkö
 - Taideakatemia
 
- Toimipiste
 - Linnankadun taidekampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 5 - 15
 
- Koulutus
 - Esittävän taiteen koulutus
 
- Opettajat
 - Mervi Rankila-Källström
 
- Ryhmät
 - 
                        PTEATS25Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2025
 
- Opintojakso
 - 1002355
 
Toteutukselle Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 1002355-3188 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen/ omat kotyt sekä yhteiskotyt, HOPS-keskustelut,
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, tunnetaidot
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
                    
Tavoitteet
Opiskelutaidot 
•	Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä. 
•	Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
•	Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
•	Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
•	Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun. 
Opiskelua tukevat palvelut
•	Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma) 
•	Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
•	Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
•	Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
•	Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
•	Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
                    
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot 
o	Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali 
o	Ajanhallinta
o	Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot  
o	Turvallisuus Turun AMK:ssa
o	Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen 
o	Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut 
o	Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o	Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus 
Peppi ja HOPS 
o	Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o	Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o	Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o	kehityskeskustelu
o	tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista 
o	kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o	Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi 
o	Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi 
hyväksytty / hylätty
                    
Opetusmenetelmät
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä.
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä. Sosiaalinen kestävyys ja yhteisen turvallisuuden painottaminen.
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointi HYVÄKSYTTY tai HYLÄTTY
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ryhmän omiin sekä kaikkien saapumisryhmien yhteisiin ryhmätapaamisiin. Osallistuminen HOPS-keskusteluihin. Aktiivinen osallistuminen ja ryhmätyötaidot.