Lapsiperheen terveydenhoitotyö (3op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW62-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.11.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
- Ryhmät
-
PTERTK24Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K24
- Opintojakso
- TH00BW62
Toteutukselle Lapsiperheen terveydenhoitotyö TH00BW62-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteet & sisältö:
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Itsissä.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen
Verkko-oppiminen
Tiimioppiminen
Tehtäväperusteinen oppiminen
Tentti
Harjoittelu luokassa
Itsenäinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti xx
I. uusinta
II. uusinta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Tiimityöskentely
Verkko-oppiminen
Harjoittelu luokassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27 opiskelijan työtuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimityö: täydennettävä-5, 1/2 arvosanasta
Yksilötentti: hyl-5, 1/2 arvosanasta
Kirjalliset tehtävät: hyv/täydennettävä
Luokkaharjoittelu:
-hyväksytty: on tehnyt ennakkotehtävät ja osallistuu luokkaharjoitteluun aktiivisesti
-hylätty: ei ole tehnyt ennakkotehtäviä tai ei osallistu luokkaharjoitteluun aktiivisesti
Hylätty (0)
LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Tentti: Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä lapsiperheen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.
Tentti:1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee lapsiperheen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
LATE:
Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti: 3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus lapsiperheen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
LATE:
Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden.Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.
Lisätiedot
It`s learning.
Tekoälyn käytöstä (ns. liikennevalomalli) ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti oppimisalustalla.