Skip to main content

Public Health Nursing of Families with Children (3cr)

Code: TH00BW62-3004

General information


Enrollment
05.11.2025 - 31.12.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Public Health Nursing
Teachers
Nita Björklöf
Hanna Ollikkala
Course
TH00BW62

Unfortunately, no reservations were found for the realization Public Health Nursing of Families with Children TH00BW62-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteet & sisältö:
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta

• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö

Objective

Students will
• Learn to apply their knowledge to monitor the growth and development of children and to support children as individuals, family members and representatives of their own culture
• Learn to cooperate with families and various interest groups to maintain and promote a safe growth environment
• Learn to apply their knowledge to support parenthood throughout the family’s development
• Learn to prevent infectious diseases and to master vaccination
• Be able to carry out family education

Content

Contents
• Principles guiding operations in child health centres
• Support for parenthood based on the child’s and family’s resources throughout the child’s development
• Growth and development of under-school-aged children, as well as regular follow-ups
• Monitoring of the child’s sight and hearing
• Nutrition of babies and toddlers
• Special questions related to the nutrition of children (constipation, diarrhoea)
• Immunization programme and vaccination
• Special questions related to the child’s development (e.g. bed-wetting, delays in development, eating problems, disturbances in speech development)
• Levels of sexuality
• Multiprofessional cooperation

Materials

Tarkemmat tiedot Itsissä.

Teaching methods

Lähioppiminen
Verkko-oppiminen
Tiimioppiminen
Tehtäväperusteinen oppiminen
Tentti
Harjoittelu luokassa
Itsenäinen oppiminen

Exam schedules

Tentti xx
I. uusinta
II. uusinta

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen
Tiimityöskentely
Verkko-oppiminen
Harjoittelu luokassa

Completion alternatives

-

Student workload

1op=27 opiskelijan työtuntia

Evaluation methods and criteria

Tiimityö: täydennettävä-5, 1/2 arvosanasta
Yksilötentti: hyl-5, 1/2 arvosanasta
Kirjalliset tehtävät: hyv/täydennettävä
Luokkaharjoittelu:
-hyväksytty: on tehnyt ennakkotehtävät ja osallistuu luokkaharjoitteluun aktiivisesti
-hylätty: ei ole tehnyt ennakkotehtäviä tai ei osallistu luokkaharjoitteluun aktiivisesti

Failed (0)

LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Tentti: Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä lapsiperheen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.
Tentti:1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee lapsiperheen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.

Assessment criteria, good (3-4)

LATE:
Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti: 3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus lapsiperheen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.

Assessment criteria, excellent (5)

LATE:
Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden.Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys lapsiperheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.

Further information

It`s learning.

Tekoälyn käytöstä (ns. liikennevalomalli) ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti oppimisalustalla.

Go back to top of page