Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3056
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- ETKDipa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
- Opettajat
- Krista Salo-Tuominen
- Ryhmät
-
PBIOS24ABioanalyytikko (AMK), S24A
-
PBIOS24BBioanalyytikko (AMK), S24B
- Opintojakso
- TH00BO20
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 21.01.2026 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00BO20-3056 |
ICT_B2026
Oppimistila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsyssä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
KETUI 2026:
Ajoitus:
Kevään toteutus ajoittuu ajanjaksolle XX (tarkentuu tammikuussa), jonka jälkeen opettajat aloittavat arvioinnit.Tentit:Tarkentuu tammikuussa
Kesän toteutus: XX, tentit XX
Syksyn toteutus: XX, tentit XX
Tärkeää huomata että yksittäisen tehtävän tekemättä jättäminen siirtää koko opintojakson arvioinnin seuraavan toteutuksen arvioinnin yhteyteen.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
Sisältö
Sisältö
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
- kehittämis- ja tutkimusprosessi
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- kehittämistoiminnan menetelmät
- luotettavuus ja eettisyys
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on kerrottu Itsissä.
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Kyseessä on verkkokurssi, joka vaatii itsenäistä opiskelua!
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään Itsissä, josta myös tenttien ajankohdat löytyvät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisesta korvaavuudesta keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.
Tentti
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Hylätty (0)
Tentissä alle 50% oikein tai tehtävät tekemättä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tentissä 50-60 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tentissä 70-80 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tentissä 90 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty
Lisätiedot
Its-alusta