Skip to main content

Research, Development and Innovation Competence (5cr)

Code: TH00BO20-3056

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
ETKDipa
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Dental Technology
Teachers
Krista Salo-Tuominen
Course
TH00BO20

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 2 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 21.01.2026 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00BO20-3056
ICT_B2026 Oppimistila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsyssä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.

KETUI 2026:
Ajoitus:
Kevään toteutus ajoittuu ajanjaksolle XX (tarkentuu tammikuussa), jonka jälkeen opettajat aloittavat arvioinnit.Tentit:Tarkentuu tammikuussa

Kesän toteutus: XX, tentit XX

Syksyn toteutus: XX, tentit XX

Tärkeää huomata että yksittäisen tehtävän tekemättä jättäminen siirtää koko opintojakson arvioinnin seuraavan toteutuksen arvioinnin yhteyteen.

Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita

Objective

The student
-is able to describe the research and development process
-is able to identify development needs in working life
-is able to describe and evaluate methods applicable for use in research and development
-is able to describe and evaluate methods for collecting, analysing and reporting data
-is able to evaluate reliability and ethical principles
-is able to act as an expert in multiprofessional groups

Content

Content
- purpose and targets in research and development
- quantitative and qualitative research and literature review
- development and research processes
- methods for collecting and analysing data
- methods for development
- reliability and ethics
- working in multiprofessional groups

Materials

Oppimateriaali on kerrottu Itsissä.

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Teaching methods

Kyseessä on verkkokurssi, joka vaatii itsenäistä opiskelua!

Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

Exam schedules

Tentti tehdään Itsissä, josta myös tenttien ajankohdat löytyvät

Pedagogic approaches and sustainable development

Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

Completion alternatives

Mahdollisesta korvaavuudesta keskusteltava opettajan kanssa

Student workload

Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.

Tentti

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Failed (0)

Tentissä alle 50% oikein tai tehtävät tekemättä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tentissä 50-60 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty

Assessment criteria, good (3-4)

Tentissä 70-80 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty

Assessment criteria, excellent (5)

Tentissä 90 % oikein ja itsenäiset tehtävät tehty

Further information

Its-alusta

Go back to top of page