Siirry suoraan sisältöön

Neurofysiologia (2op)

Toteutuksen tunnus: 7073132-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.12.2025 - 09.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.03.2026 - 23.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikkokoulutus
Opettajat
Heidi Kalve
Ryhmät
PBIOS24A
Bioanalyytikko (AMK), S24A
PBIOS24B
Bioanalyytikko (AMK), S24B
MBIOTK25
Bioanalyytikko (AMK), K25
Opintojakso
7073132

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.03.2026 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3007
ICT_C1035_Delta DELTA
Ma 16.03.2026 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3007
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ti 31.03.2026 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3007
ICT_C1035_Delta DELTA
Ti 14.04.2026 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3007
ICT_C1035_Delta DELTA
Ti 14.04.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
DEMOt pienryhmissä Neurofysiologia 7073132-3007
Ke 15.04.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
DEMOT Pienryhmissä_Neurofysiologia 7073132-3007
To 16.04.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
DEMOT pienryhmissä_Neurofysiologia 7073132-3007
To 23.04.2026 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Tentti_Neurofysiologia 7073132-3007
MedisiinaD_laurensali2
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteet:
Kliinisen neurofysiologian opintojaksolla perehdytään yleisimpiin kliinisen neurofysiologian tutkimuksiin ja hoitoihin. Tavoitteena on, että opintojakson käytyään opiskelija tietää opintojaksolla läpikäytyjen tutkimuksien pääperiaatteet ja käyttöindikaatiot sekä tietää tyypillisimmät virhelähteet tuloksissa ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla ymmärtäen bioanalyytikon roolin luotettavien tutkimustulosten oikeellisuuden varmistamisessa.

Sisältö:
Opintojakson sisältö koostuu Kliinisen neurofysiologian mitattavien biosignaalien perusteista, Kliinisen neurofysiologian yleisimmistä tutkimuksista: EEG, uni ja vireystilatutkimuksista, hermo-lihastoimintatutkimuksista, herätevastetutkimuksista, tuntokynnysmittauksista sekä neuromodulaatiohoidoista.

Opintojaksoon kuuluu harjoitusdemot pienryhmissä.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kliinisen neurofysiologian perustutkimusten yleisperiaatteet ja käyttöindikaatiot jaosaa tunnistaa yleisimmät EEG:ssä esiintyvät artefaktat ja selkeät epileptiset ilmiöt. Opiskelija osaa kytkeä elektrodit EEG:ssä 10–20 –järjestelmän mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ääreishermoston toiminnan tutkimisen periaatteet neurografiatukimuksella.

Sisältö

Tavallisimmat kliinisen neurofysiologian tutkimusmenetelmät, niiden vakiointi ja laadunhallinta. Herätevastetutkimukset (VEP, BAEP, SEP). EEG- ja uni-rytmit sekä EEG provokaatiot. Neurografiatutkimukset ja yöpolygrafiatutkimukset.

Oppimateriaalit

Mervaala, Esa et al. Kliininen neurofysiologia . 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2019.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu ajankohtainen kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja itsenäinen työskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kirjallinen koe viikolla 17, josta muodostuu opintojakson arvosanan pohja. Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi harjoitustehtävät sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta. Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta.

Kirjallisen kokeen uusintakoepäivät ovat ma 13.5.2025 ja ma 2.6.2025. Uusintakokeisiin ei tarvitse ilmoittautua. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on tentti suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana. Turun AMK:n tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on oikeus yrittää korottaa hyväksytyn tentin arvosanaa yhden kerran. Korotusyrityksen tulee tapahtua edellä mainittuina uusintakoepäivinä. Korotuksesta tulee sopia etukäteen opintojakson opettajan kanssa.

Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojakson toteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on yhteensä 54 h ja se jakautuu seuraavasti:
• Kontaktitunnit 8 h + harjoitusdemot knf-osastolla 2 h
• Kirjallinen koe 2 h
• Itsenäinen työskentely sisältäen kotitehtävät, luentomateriaaliin perehtyminen, muistiinpanojen täydentäminen ja kertaaminen sekä kirjallisiin
kokeisiin valmistautuminen 42 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen kokeeseen, harjoitustehtäviin ja tuntiaktiivisuuteen. KNF-osastolla pidettävissä harjoitusdemoissa on läsnäolovelvollisuus.

Hylätty (0)

Tiedot
• Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
• Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
• Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot
• Jättää annetut tehtävät tekemättä.
• Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
• Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet
• Ei vastaanota eikä anna palautetta.
• Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
• Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
• Käyttäytyy epäammatillisesti.
• Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot
• Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
• Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot
• Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
• Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
• Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
• Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
• Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
• Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot
• Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
• Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
• Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot
• Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
• Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
• Ratkaisee ongelmia.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
• Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
• Käyttäytyy ammatillisesti.
• Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot
• Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
• Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
• Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot
• Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
• Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
• Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja.

Asenteet
• Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
• Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
• Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
• Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
• Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
• Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
• Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Siirry alkuun