Skip to main content

Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2cr)

Code: 100115-3393

General information


Enrollment
01.12.2025 - 11.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 12.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Unit
Engineering
Teaching languages
Finnish
Seats
80 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Jaana Kaartovuori
Groups
PKONTK24A
PKONTK24A
PKONTK24B
PKONTK24B
Course
100115

Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) 100115-3393. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavalliset työelämän viestintätilanteet kirjallisesti ruotsiksi.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja -tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintään B1.

Opintojakson toteutus lähitunnit+ niihin liittyvät kotitehtävät.
Skriftlig kommunikation ja Muntlig kommunikation ovat käytännössä yksi kokonaisuus.
Ryhmiä tulee 2 (A ja B) ja kummallakin on 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 15.

Objective

The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Opettajan kokoama materiaali Itslearningissä.

Teaching methods

Tekemällä oppiminen, ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia tehtäviä. Kotitehtäviä tulee joka kerta. Kurssin lopussa kirjallinen tentti.


Tekoäly sopii tällä opintojaksolla hyvin oman oppimisen tueksi. Tavoitteena on kuitenkin oman ajattelun ja kielitaidon kehittäminen, joita myös tehtävissä / kokeissa mitataan. Harkitsematon tekoälyn käyttö pelkkään vastausten selvittämiseen ei tue tavoiteltua oppimista.

Aiempien toteutusten kokemukset on huomioitu toteutustavan kehityksessä. Erityisesti opiskelijapalautteissa ja opetukseen liittyvissä keskusteluissa esiin nousseita puutteita on korjattu opintomateriaaleja täydennettäessä.

Exam schedules

Kirjallinen tentti viikolla 13.

Uusintatentti keväällä 2026 (tarkentuu lukkarien ilmestettyä)

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmäohjaus, itsenäisten tehtvävien arviointi, jatkuva näyttö
Kestävä kehitys on mukana sanastotehtävissä ja valituissa teksteissä.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Ohjattuja lähitapaamisia n. 14h, kirjallinen tentti 2h, itsenäinen työskentely: palautettavat kotitehtävät n. 24h, itsenäinen kertailu n. 8h ja tenttiin valmistautuminen n. 6h

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäviin kirjattujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja läsnäoloa (vähintään n. 75 % lähitunneista), koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä. Tuntinäyttöä myös arvioidaan jatkuvasti (esim. suullisia parikeskusteluja). Lähitunneilla käydään yhdessä läpi kotitehtäviä ja annetaan niihin malliratkaisut.
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee.
Opiskelija voi osallistua tenttiin, oltuaan 50% lähitunneilla, mutta arvosana alenee numerolla. Tällöin tentistä tulee saada vähintään 2.
Poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä!
Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella tentillä.
Kirjallisen osan arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla (75%), hyväksytysti tehdyistä kotitehtävistä (väh. 75%) ja hyväksytystä kirjallisesta tentistä.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Failed (0)

Osallistuminen opetukseen alle 50% eli ei ole riittävää näyttöä arviointiin tai tehtäviä palauttamatta tai kirjallinen tentti hylätty tai tentti 1, mutta poissaoloa yli 25%.

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.

(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.

Assessment criteria, good (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.

(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.

Assessment criteria, excellent (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Opiskelija on osallistunut lähitunneille vähintään n.75 %, osoittanut aktiivisuutta osallistumalla tuntityöskentelyyn, palauttanut kotitehtävät hyväksytysti (75%) ja saanut kirjallisesta tentistä vähintään 4½.

Further information

Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee erikseen arvosanat Peppiin.

Lukkarissa näkyy vain tunnit Skrftlig kommunikation -toteutukselle ja sen pohjalta tulevalla Itslearning -kansiossa ovat kaikki sekä suulliseen että kirjalliseen osaan liittyvät ohjeet ja tehtävät ym. Itsissä siis ainoastaan yksi kansio: Svenska i arbetslivet.

Opintojaksolle osallistuminen kehittää osaamista seuraavilla CDIO-viitekehyksen osa-alueilla:
1. Fundamental Knowledge and Reasoning (Perustiedot ja päättelytaidot)
2. Personal and Professional Skills and Attributes (Henkilökohtaiset ja ammatilliset taidot ja ominaisuudet)
3. Interpersonal Skills: Collaboration, Teamwork and Communication (Vuorovaikutustaidot: Yhteistyö, tiimityö ja viestintä)

Go back to top of page