Skip to main content

Training Digital Skills (5cr)

Code: KH00BS68-3009

General information


Enrollment
14.12.2025 - 12.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
13.01.2026 - 23.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Kati Haanpää
Suvi Pukero
Course
KH00BS68

Unfortunately, no reservations were found for the realization Training Digital Skills KH00BS68-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson ennakkotehtävän palalutus 15.1.2026 mennessä

Sisältö:
Kurssilla tutustumme kirjaston digitukeen ja siinä vaadittaviin taitoihin:
- Harjoitellaan asiakkaiden ohjaamista digitaalisten palvelujen, laitteiden ja kirjaston omien e-aineistojen käyttöön
- Ryhmälle suunnatun ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Kurssilla käsitellään myös digituessa tarvittavaa aikuisten medialukutaitoa, verkkohuijauksia ja meillä käy vieraileva luennoitisa puhumassa tekoälystä
- Pohditaan, miten tunnistetaan kirjaston digituessa lähialueen verkostoja digitaitojen ohjauksessa

Opetuspäivät 2026 ovat:
16.1. klo 9-12
12.2. klo 13-16
13.3. klo 13-16
17.4.klo 9-12

Objective

Having completed the course the student is able to
- recognize different groups and stakeholders related to training digital skills
- plan, carry out and assess training related to digital devices or services

Content

- recognizing of and co-operation with stakeholders in planning digital skills training
- familiarity with e-resources
- tutoring of e-resources

Materials

Digituen eettinen ohjeistus: https://dvv.fi/documents/2252790/10411362/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf/1a336fb1-17a3-3760-a2ce-95ba18398eba/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf

Digiä koneeseen - mediaosaamisen huoltokirja Pike-kirjastoille: https://www.tampere.fi/kirjasto/pike/digijulkaisu/

Digiä opastamaan, asiakkaan tukena verkostojen kanssa: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digineuvonta_esite_A4_2020_web.pdf

Digiopastus asiakaspalveluna: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digiopastus_asiakaspalveluna.pdf?fbclid=IwAR31FVEvHdQu5BX-6fHPuZcAjYk5IiVQFxrB4qgMO_GWJqnekRT8NHFpH9c

Suomidigi: Digituki:https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digituki

sekä muut kurssin aikana annettu materiaali

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Completion alternatives

Osaamisnäyttö ennen kurssin alkua. Ota yhteyttä opettajaan hyvissä ajoin ennen kurssin alkua.

Student workload

Yhteensä 135 h
Ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus ryhmänä 60 h
yksilötehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu 75 h

Kurssi sisätää: ennakkotehtävän (eräpäivä 15.1.26), ryhmätöitä ja yksilötehtäviä
Pääpaino opintojaksolla on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tämä tehdään ryhmätyönä.

Kurssiin sisältyvä ohjaustilanne järjestetään helmikuun aikana erillisen aikataulun mukaisesti. Ohjaustilanne ei sisälly ilmoitettuihin oppitunteihin, vaan sen tarkka ajankohta sovitaan ensimmäisellä lähitapaamiskerralla

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo:
Kurssilla on yhteensä neljä lähitapaamista. Kurssin suorittaminen edellyttää osallistumista vähintään kahteen lähitapaamiseen sekä kurssilla pidettävään ohjaustilanteen toteuttamiseen.
Läsnäolon peruste: Oppitunneilla harjoitellaan digitukea ja esitellään ryhmätöitä.

Tehtävistä kerätään pisteitä, max 16 pistettä.

Tekoälyn käyttö: Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Tehtävien palautuksesta ja arvioinnista:
- Opintojakso sisältää 5 tehtävää, joista pakollinen on ohjausharjoitteluun osallistuminen ja siihen liittyvien tehtävien tekeminen.
- Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, tehtävän arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.

Failed (0)

Kurssi arvioidaan hylätyksi, jos opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai jokin seuraavista toteutuu:
opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä lainkaan tai saanut tehtävistä alle 6 pistettä
opiskelija ei ole osallistunut vähintään kahteen lähitapaamiseen
opiskelija ei ole osallistunut ohjausharjoitteluun ja siihen liittyviin tehtäviin.

Hylätty: 0-5p

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.

Pisteet:
6-7=1
8-10=2

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja sisältävät relevanttia tietoa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen.
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ja perustella ratkaisujaan.

Pisteet:
11-12 = 3
13-14 = 4

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä ja sisältävät. Opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ja perustella hyvin ratkaisujaan .

Pisteet.
15-16 = 5

Further information

Tekoälyn käyttö tehtävissä määritellään tehtäväkohtaisesti Itslearningissa.

Go back to top of page