Skip to main content

Basics of Pharmacotherapy (5cr)

Code: TH00CK48-3036

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Nursing
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Sirpa Nikunen
Mari Tavasti
Scheduling groups
Tiimi 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Tiimi 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Tiimi 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Tiimi 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
3
4
Course
TH00CK48

Unfortunately, no reservations were found for the realization Basics of Pharmacotherapy TH00CK48-3036. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Objective

BASICS OF PHARMACOTHERAPY 5 ETCS LÄPE

Objectives:

Student
• is familiar with the ethical, legal and societal basics of pharmacotherapy
• knows the basics of pharmacology and pharmacy needed in nursing work
• knows how to implement an effective, sustainable and safe pharmacotherapy process in different operating environments and knows the responsibilities and roles of different professional groups and the medicine user
• knows how use reliable sources of information in the implementation of pharmacotherapy
• is able to how to make medicine-related calculations needed in the implementation of pharmacotherapy
• can guide patients and their families in pharmacotherapy and understands the significance of commitment to treatment
• is able to assess their competence in pharmacotherapy using the Medication Passport
• learns about digital health technology applications of pharmacotherapy in nursing

Content

Contents
• Regulations, supervision and ethical starting points of pharmaceutical service and pharmacotherapy
• Pharmacotherapy and sustainable development
• Stages and effects of pharmaceuticals in the body
• Different forms of pharmacotherapy and forms of administration
• Pharmaceutical and medication safety
• Medical treatment plan and safe implementation of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy as part of overall patient care
• Pharmacotherapy information management and key sources of information
• Drug Dosage Calculation
• Correct use of medicines, guidance and commitment to treatment
• Pharmaceutical technology
• Medication Passport as part of the identification of competence

Materials

Saano & Taam-Ukkonen (2025) Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Osat:
- Sairaanhoitaja turvallisen lääkehoidon osaajana
- Lääkehoidon käsitteet ja tietolähteet
- Lääkehuolto
- Lääkkeen anto luonnollista reittiä
- Lääkkeen anto injektiona

Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. (uusin painos). Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.

Teaching methods

Oppimismenetelmät:
• Tiimi-oppiminen
• Luokkaharjoittelu
- Lääkelaskennan harjoitukset
Opiskelu linkittyy hoitotyön käytäntöön koko opintojakson ajan ja toteutuu osittain Salon Campuskoti Merihelmessä.

Exam schedules

Lääkehoidon alkutentti 23.2 mennessä itsenäisesti
Farmakologian testit auki vk 15-20, itsenäisesti
Loppukoe 11.5, uusinta sovitaan ryhmän kanssa
Lääkelaskujen koe 8.4, uusinnat 14.4 ja 27.4

Pedagogic approaches and sustainable development

- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- luokkaharjoitukset
- yhteisopettajuus

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op, (5x27=135h) opiskelijan työtä.

Evaluation methods and criteria

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Tiimitehtävät hyv/hyl
Its:n yksilötehtävät ja eMathStudion pakolliset lääkelaskuharjoitukset tehty hyv/hyl
Luokkaharjoittelutunnit ja simulaatio hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl. Lääkelaskut tulee olla suoritettuna ennen 2. lukukauden harjoittelujaksoa.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
- Ei osallistu pakolliseen opetukseen osittain tai kokonaan
- Ei noudata luokkaharjoittelutunneilla sovittua pukeutusmis- tai hygieniakäytäntöjä
- Tehtäviä palauttamatta tai ne palautetaan myöhässä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Further information

Sähköposti

Go back to top of page