Skip to main content

Finnish Language and Communication (3cr)

Code: 1001006-3369

General information


Enrollment
10.01.2026 - 08.02.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
09.02.2026 - 30.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 75
Degree programmes
Common Studies
Teachers
Johanna Vaaherkumpu
Course
1001006

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 12 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 09.02.2026 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3369
Mon 23.02.2026 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3369
Mon 09.03.2026 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3369
Mon 16.03.2026 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3369
Mon 23.03.2026 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3369
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt kielenhuoltoon, kirjoittamiseen sekä asiantuntijaviestintään. Opintojaksolla käsitellään mm. työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen

• osaat toimia työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• pystyt arvioimaan rakentavasti omia ja muiden viestintätaitoja sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta
• kykenet ideoimaan, käsikirjoittamaan ja kuvaamaan itsestäsi mobiililla taiteilijaesittelyn
• kehität edelleen viestinnällisiä valmiuksiasi
•osaat analysoida ja kirjoittaa oman alan ammattitekstejä, esimerkiksi verkkoartikkelin
• tunnistat kirjoittamisessa asiatyylin tunnuspiirteet
• tiedät, miten voit hyödyntää tekoälyä ideoinnissa ja suunnittelussa
• huollat kieltäsi itsenäisesti ja ymmärrät oikeakielisyyden tärkeyden
• ymmärrät saavutettavuuden merkityksen ja osaat puhua ja kirjoittaa selkokieltä

Ajoitus:
Klo 13-15.30
9.2.
23.2.
9.3.
16.3.
23.3.
Tapaamme Zoomissa. Linkki on aina sama:
https://turkuamk.zoom.us/j/61993180614?from=addon

Meeting ID: 619 9318 0614

Objective

The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.

Content

Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism

Materials

Opettajan ohjeistama.
Itslearning.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan Zoom-tunneilla ja Itslearningissa.
Itsenäiset harjoitukset: kielenhuolto, selkokieli, kirjoittaminen, viestintä ja vuorovaikutus.
Vertaispalaute, opettajan palaute.
Arviointi asteikolla 0-5.

Exam schedules

Ei tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kokonaisuus toteutetaan pedagogisesti ja kestävää kehitystä hyödyntäen mahdollisuuksien mukaan mm. tehtävänannoissa.
Tekoälyä hyödynnetään erityisesti kirjoittamisen opetuksessa.
Tekoälyn käyttö on sallittu ideoinnissa ja suunnittelussa. Siitä ei tarvitse mainita. Kirjoittamisessa saa myös hyödyntää tekoälyä ideoinnissa, rakenteen apuna, tekstin sujuvoittamisessa ja selkeyttämisessä sekä oikeakielisyyden tarkistajana. Näissä tapauksessa siitä pitää mainita.
Tekoälyn käyttö siis vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.”Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.
Tehtävät ja materiaalit Itslearningissa.

Completion alternatives

1. Aiemmat vastaavat korkeakouluopinnot suomen kielessä ja viestinnässä.
2. Näyttö aiemman osaamisen perusteella osittain tai kokonaan. Vaadittavat tehtävät laaditaan opiskelijakohtaisesti.

Student workload

Tehtävät seuraavilta alueilta:
kielenhuolto, selkokieli
kirjoittaminen
viestintä ja vuorovaikutus
3 op
1 op= 27 tuntia.

Evaluation methods and criteria

Opettaja arvioi opintojakson oppimistehtävät.
Verkkoartikkelitehtävässä saa myös vertaispalautetta ryhmissä.
Tekoäly huomioidaan. Tekoälyn käyttö siis vaihtelee oppimistehtävittäin.
Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Opiskelija ei tee tehtäviä tai tehtävät on tehty puutteellisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija tekee tehtävät kohtalaisesti. Opiskelijan toiminta on opintojakson aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan tehtävät ovat kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallisia.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tekee kaikki tehtävät hyvin aikataulun mukaan. Hän osoittaa harjoituksissa kehittyvänsä ja oppivansa.
Opiskelijan toiminta on opintojakson aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja analyyttisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tekee kaikki tehtävät erinomaisesti ja aikataulun mukaan.
Opiskelija osoittaa harjoituksissa suvereenia asioiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelija kehittyy yhä edelleen harjoituksissa ja omaksuu oppimansa nopeasti käytäntöön. Ryhmätilanteessa opiskelija antaa osuvaa ja rakentavaa palautetta esimerkiksi verkkoartikkeleista muille.

Further information

Sähköposti, puhelin.
johanna.vaaherkumpu@turkuamk.fi
puh. 040 849 8443

Go back to top of page