Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3370

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Yhteiset opinnot
Opettajat
Johanna Vaaherkumpu
Ryhmät
PTANSS23
Tanssinopettaja syksy 23
PMUSIS25
Musiikkipedagogi syksy 2025
MMUSIS25
Musiikkipedagogi, monimuoto, syksy 2025
Opintojakso
1001006

Toteutukselle Suomen kieli ja viestintä 1001006-3370 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt kielenhuoltoon, kirjoittamiseen sekä asiantuntijaviestintään. Opintojaksolla käsitellään mm. työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen

• osaat toimia työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• pystyt arvioimaan rakentavasti omia ja muiden viestintätaitoja sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta
• kykenet ideoimaan, suunnittelemaan ja pitämään presentaation ryhmälle havaintovälineitä hyödyntäen
• kehität edelleen viestinnällisiä valmiuksiasi
•osaat analysoida ja kirjoittaa oman alan ammattitekstejä, esimerkiksi verkkoartikkelin
• tunnistat kirjoittamisessa asiatyylin tunnuspiirteet
• tiedät, miten voit hyödyntää tekoälyä ideoinnissa ja suunnittelussa
• huollat kieltäsi itsenäisesti ja ymmärrät oikeakielisyyden tärkeyden
• ymmärrät saavutettavuuden merkityksen ja osaat puhua ja kirjoittaa selkokieltä

Ajoitus:
12.1.klo 13.30-16.00 lähitunnit
19.1. klo 13.30-16.00 lähitunnit Teoriatila LIN_ H330
26.1. klo 13.30-16.00 lähitunnit Teoriatila LIN_H330
2.2. klo 13.30-16.00 lähitunnit
9.2. klo 13-14.30 Kurssin päätös, Zoom, linkki lähetetään opiskelijoille opintojakson aikana.

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistama.
Itslearning.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähi- ja Zoom-tunneilla sekä Itslearningissa.
Itsenäiset harjoitukset: kielenhuolto, selkokieli, kirjoittaminen, viestintä ja vuorovaikutus.
Vertaispalaute, opettajan palaute.
Arviointi asteikolla 0-5.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kokonaisuus toteutetaan pedagogisesti ja kestävää kehitystä hyödyntäen mahdollisuuksien mukaan mm. tehtävänannoissa.
Tekoälyä hyödynnetään erityisesti kirjoittamisen opetuksessa.
Tekoälyn käyttö on sallittu ideoinnissa ja suunnittelussa. Siitä ei tarvitse mainita. Kirjoittamisessa saa myös hyödyntää tekoälyä ideoinnissa, rakenteen apuna, tekstin sujuvoittamisessa ja selkeyttämisessä sekä oikeakielisyyden tarkistajana. Näissä tapauksessa siitä pitää mainita.
Tekoälyn käyttö siis vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.”Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.
Tehtävät ja materiaalit Itslearningissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1. Aiemmat vastaavat korkeakouluopinnot suomen kielessä ja viestinnässä.
2. Näyttö aiemman osaamisen perusteella osittain tai kokonaan. Vaadittavat tehtävät laaditaan opiskelijakohtaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät seuraavilta alueilta:
kielenhuolto, selkokieli
kirjoittaminen
viestintä ja vuorovaikutus
3 op
1 op= 27 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettaja arvioi opintojakson oppimistehtävät.
Verkkoartikkelitehtävässä saa myös vertaispalautetta ryhmissä.
Tekoäly huomioidaan. Tekoälyn käyttö siis vaihtelee oppimistehtävittäin.
Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee tehtäviä tai tehtävät on tehty puutteellisesti. Opsikelija ei osallistu palautteen antamiseen ja saamiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee tehtävät kohtalaisesti. Opiskelijan toiminta on opintojakson aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan tehtävät ovat kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee kaikki tehtävät hyvin aikataulun mukaan. Hän osoittaa harjoituksissa kehittyvänsä ja oppivansa.
Opiskelijan toiminta on opintojakson aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja analyyttisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee kaikki tehtävät erinomaisesti ja aikataulun mukaan.
Opiskelija osoittaa harjoituksissa suvereenia asioiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelija kehittyy yhä edelleen harjoituksissa ja omaksuu oppimansa nopeasti käytäntöön. Ryhmätilanteessa opiskelija antaa osuvaa ja rakentavaa palautetta esimerkiksi verkkoartikkeleista muille.

Lisätiedot

Sähköposti, puhelin.
johanna.vaaherkumpu@turkuamk.fi
puh. 040 849 8443

Siirry alkuun