Skip to main content

Trauma-informed approach (5 cr)

Code: C-10126-AH00CY83-3004

General information


Enrollment
18.03.2025 - 13.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.05.2025 - 10.08.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
LAB University of Applied Sciences, Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 85
No reservations found for realization C-10126-AH00CY83-3004!

Evaluation scale

Approved/Failed

Content scheduling

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Objective

Opiskelija osaa - kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn - kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa - arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan - valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä - arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Location and time

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Materials

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus. TAI * Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books JA * Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla) JA * Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Teaching methods

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Employer connections

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.

Pedagogic approaches and sustainable development

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Evaluation methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Qualifications

Osallistujalla on hyvä olla noin 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö).

Go back to top of page