Skip to main content

ENTERPRISE ACCELERATOR - Final studies in the enterprise path (III) (25 cr)

Code: YH00BF85-3008

General information


Enrollment
01.06.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 25
Local portion
25 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sari Asteljoki
Marita Nummi-Wikström
Arto Manninen
Jani Pihlajamaa
Course
YH00BF85
No reservations found for realization YH00BF85-3008!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tavoitteet:
- perustaa oman tai yhteisen yrityksen - start up.
- toimia yrityksessä eri rooleissa.
- toteuttaa yritysyhteistyötä ja verkostoitumista käytännössä.
- soveltaa yhteistoiminnallisen yrittäjämäisen toimintatavan eli sovelletun yrittäjyyskonseptin periaatteita.
- etsiä yritystoimintansa tukemiseksi teoreettista tietoa, asiantuntija- ja mentoriapua kehittäen näin liiketoimintaansa.
- etsiä yritykselleen rahoitusta.
- tarkastella tuonti- ja vientitoimintaa osana omaa yritystoimintaansa.
- tarvittaessa yrityksen sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat.
- visioida yritystoimintaansa innovatiivisesti.
SISÄLTÖ:
- laajentaa omaa tai yhteistä liiketoimintansa hyödyntäen amk:n verkostoja ja yrittäjyyttä tukevia tahoja ja toimijoita.
- hyödyntää amk:n tarjoamaa asiantuntija- ja mentorointiapua.
- kehittää omaa tai yhteistä yritystoimintaa
- yrityksen johtaminen: tuotteistus, markkinointi (kilpailukeinot, sähköinen markkinointi), myyntityö, sopimusasiat, virtuaalinen kaupankäynti, talous, budjetointi ja hinnoittelu, rahoitusvaihtoehdot, viranomaisvelvoitteet (verotus, sosiaaliturva, vakuutukset ym.), työnantajana toimiminen, yrittäjän hyvinvointi ja jaksaminen jne.
- etsii yritykselleen mahdollista rahoitusta ja vientimahdollisuuksia.
- opiskelee tarvittaessa Jatkajakoulussa.
- innovoi yritystään uusien visioiden mukaisesti.
TOTEUTUS:
Toteutuu yhteistoiminnallisesti teoreettisen ja käytännöllisen tiedon vuoropuheluna seuraavasti: Opiskelija
- tekee opintojakson alussa Kiihdyttämösopimuksen, jossa hän sitoutuu kehittämään liiketoimintaansa saaden siitä amk:sta opintopisteitä.
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yrityksensä toimeksiantoja (Motorolat).
- osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija itse kerää opintopisteensä ja pitää päiväkirjaa tekemistään.
- lukee liiketoimintaansa soveltuvat kirjat ja muun materiaalin ja osallistuu lukupiireihin ja treeneihin, joissa teoriatietoa sovelletaan toimeksiantoihin.
- soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään luovassa portfoliossa.
- tutustuu mahdollisesti Spark-Up –toimintaan ym. vastaavien toimintaan (riskirahoitus, bisnesenkelit ym.)
- osallistuu amk:n mahdollistamiin verkostoitumistapahtumiin – aamukahvit, yritysvierailut, säännöllinen yhteistyö, kummiyritys -ohjelma, win-win (vastavuoroisuus, mitä yrittäjät saavat – näkyvyyttä) solmien yrityksensä kannalta kehittäviä suhteita.
- osallistuu kansainväliseen konferenssiin tai tapahtumiin yhdessä muiden kiihdyttämössä opiskelevien kanssa (esim. Japani, USA), jotta oma tai yhteinen yritystoiminta ”nousee uudelle tasolle”. Tähän opiskelijat etsivät itse rahoitusta omalla liiketoiminnallaan tai erilaisista kilpailuista ja sponsoreilta.
- luo omia kansainvälisiä monialaisia verkostoja ja hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia.
- osallistuu mahdollisesti Jatkajakouluun.
- luo ja kokeilee uusien mahdollisuuksin.
OPINNOT ALKAA SITEN, ETTÄ OPISKELIJA OTTAA YHTEYTTÄ MENTORIIN (Marita Nummi-Wikström, Sari Asteljoki, Arto Manninen, Jani Pihlajamaa).

Objective

The student can

• start his/her own or a joint company – start up.
• act in different roles in the company.
• implement cooperation with companies and networking in practice.
• adapt the principles of the cooperative, entrepreneurial method of operation or the applied entrepreneurship concept.
• to support his/her business activities, search for theoretical knowledge, expert and mentor help and thus develop his/her business.
• look for funding for his/her company.
• review imports and exports as part of his/her own business.
• if necessary, issues related to a generational change in a company.
• innovatively envision his/her business.

Content

The student
• expands his/her own or joint business by benefiting the networks of TUAS and parties and actors which support entrepreneurship.
• benefits the expert and mentoring help provided by TUAS.
• develops his/her own or the joint business.
• managing a business: productisation, marketing (means of competition, e-marketing), sales, contract issues, e-commerce, economy, budgeting and pricing, financing options, obligations to authorities (taxation, social security, insurances etc.), acting as an employer, well-being and coping of entrepreneurs etc.
• looks for possible funding and export opportunities for his/her company.
• if necessary, studies at the Succession school.
• innovates the business according to new visions.

Teaching methods

Teorian ja käytännön yhteensovittaminen yritystoiminnassa.
Yksilöllinen oppimisprosessi yrittäjänä.

Exam schedules

-

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.

Completion alternatives

Yksilöllinen oppimisprosessi.

Student workload

Opiskelija pitää kirjaa tekemistään tunneista.

Evaluation methods and criteria

Työn määrä, saavutettu oppiminen ja työn tulokset.
Oma reflektointi.
Yhteensä 5 -25 op tehdyn työn ja laaditun suunnitelman mukaan.

Further information

Prosessi alkaa, kun opiskelija ottaa itse yhteyttä valmentajaan.

Go back to top of page