Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavatLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BZ40
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla.
Sisältö
- leikkiminen
- liikkuminen
- taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
- tutkiminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
29.02.2024 - 11.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla.
Sisältö
- leikkiminen
- liikkuminen
- taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
- tutkiminen
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus. Mikäli poissaoloja tulee, sovitaan niiden korvaamisesta erikseen opettajan kanssa. Max 50% mahdollista suorittaa korvaustehtävän.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.
Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu viikoilla 9-15, verkkotapaamiset torstaisin klo 16-18.
Opintojakso sisältää sekä verkko-opetusta että itsenäistä työskentelyä pareittain. Parit vastaavat itse tapaamisten järjestämisestä verkossa sekä tehtävien toteuttamisesta ohjeiden mukaisesti. Parityöskentelyn ohjeet löytyvät Itsistä.
Viikko 9: to 29.2.2024 klo 16-18: Jakson aloitus ja tehtävät, toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka (MK, TS)
Viikko 10: to 7.3.2024 klo 16-18: Itsenäinen parityöskentely omien toimintasuunnitelmien parissa
Viikko 12: to 21.3.2024 klo 16-18: Turun TOP-keskuksen vierailijat Anne Suonvieri ja Suvi Aflecht klo 16 - 17. Opiskelijoiden itsenäinen parityöskentely kirjallisuustehtävän parissa klo 17 -18.
Viikko 14: to 4.4.2024 klo 16-18 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat toimintahetket kahdessa ryhmässä (MK, TS)
Viikko 15: to 11.4.2024 klo 16-18: Toiminnallista tunnetyöskentelyä ja jakson päätös (MK, TS)
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti:
Yksilöllinen taidetehtävä
Lastenkirjallisuustehtävä parityönä
Toimintasuunnitelmat ja ohjaus parityönä, suunnitelmien kokeilu ja jatkokehitys
Oman oppimisen reflektointi yksilötyönä (Vk-sosionomin kompetensseihin peilaten)
Opintojakso arvioidaan Täydennettävä / Hyväksytty
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 03.11.2023
Ajoitus
03.11.2023 - 01.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla.
Sisältö
- leikkiminen
- liikkuminen
- taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
- tutkiminen
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus. Mikäli poissaoloja tulee, sovitaan niiden korvaamisesta erikseen opettajan kanssa. Max 50% mahdollista suorittaa korvaustehtävän.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.
Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla
Sisällön jaksotus
Lähiopetus:
pe 3.11.2023 klo 9:00 -15:00 kampuksella (MK ja TS)
klo 9:00 -10:00 Opintojakson aloitus, tehtävät ja ryhmäjako
klo 10:00 - 11:00 Toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka
klo 12:30 - 15:00 Yhteinen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten. Kirjastonhoitaja Elisa Kuusela esittelee pääkirjaston lastenosasto Saagaa sekä kertoo kirjaston valikoimasta ja palveluista päiväkodeille. Ota oma kirjastokortti mukaan!
ke 8.11.2023 klo 8.30-15:00 kampuksella
Yhteinen teemapäivä lastensuojelun, toiminnallisten ja vakan opiskelijoiden kanssa: Lasten psykososiaaliset ja tunne-elämän haasteet - tunnistaminen ja tukeminen arjessa / Noora Kumpulainen
HUOM! Lähiopetuspäivä on keskiviikko
pe 10.11.2023 klo 9:00 - 15:00 kampuksella (MK)
klo 9:00 -15:00 Teemapäivä: musiikki, draama ja kieli, työpajatyöskentelyä, omien ohjaussuunnitelmien tekemistä
pe 17.11.2023 klo 9:00 -15:00 kampuksella (TS)
klo 9:00 -15:00 Teemapäivä: matemaattiset valmiudet, tutkiminen ja liikkuminen, työpajatyöskentelyä, omien ohjaussuunnitelmien tekemistä
pe 24.11.2023 klo 9:00 - 15:00 (MK ja TS)
klo 9:00 - 11:30 Kirjallisuustehtävän purku kahdessa ryhmässä
klo 12:30 - 15:00 Lapsuuskollaasien esittely ja ja luovaa tunnetyöskentelyä siihen liittyen
pe 1.12.2023 klo 9:00 - 15:00
klo 9:00 - 12:00 Opiskelijoiden ohjaamat toimintatuokiot kahdessa ryhmässä
klo 13:00 - 15:00 Oman oppimisen reflektointi (kirjoitustehtävä) ja opintojakson päätös, ryhmäkollaasi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan Täydennettävä / Hyväksytty
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 10.11.2022
Ajoitus
03.11.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Janina Luoto
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla.
Sisältö
- leikkiminen
- liikkuminen
- taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
- tutkiminen
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus. Mikäli poissaoloja tulee, sovitaan niiden korvaamisesta opettajan kanssa. Max 50% mahdollista suorittaa korvaustehtävin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.
Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia opintojakson alkuun asti!
to 3.11.2022 klo 9-15
klo 9-10 Opintojakson aloitus, tehtävät ja ryhmäjako
klo 10.30-11.30 Media ja TVT / Turun kaupungin TOP-keskuksen asiantuntija Saila Visti & MK, ET, JL
klo 13-15 Yhteinen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten / MK, ET, JL
*******************************************************************************************************
ti 8.11.2022 klo 8.30-15 Yhteinen teemapäivä lastensuojelun, toiminnallisten ja vakan opiskelijoiden kanssa:
Lasten psykososiaaliset ja tunne-elämän haasteet - tunnistaminen ja tukeminen arjessa / Noora Kumpulainen (& MK, ET, JL)
*******************************************************************************************************
to 10.11.2022 klo 9-15
klo 9-15 Teemapäivä: musiikki, draama ja kieli, omien ohjaussuunnitelmien tekemistä / MK
******************************************************************************************************
to 17.11.2022 klo 9-15
klo 9-15 Teemapäivä: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen, työpajatyöskentelyä / ET & JK
*****************************************************************************************************
to 24.11.2022 klo 9-15
klo 9-11 Kirjallisuustehtävän purku kahdessa ryhmässä / MK & ET,JL
klo 12-15 Luova ilmaisu ja tunnetaidot, omien ohjaussuunnitelmien tekemistä/ MK
*****************************************************************************************************
to 1.12.2022 klo 9-15
klo 9-11.30 Opiskelijoiden ohjaamat toimintatuokiot kahdessa ryhmässä / MK & ET,JL
klo 12.30-13.30 Toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka / MK & ET & JL
klo 13.30-15 Opintojakson päätös / MK, ET, JL
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan Täydennettävä / Hyväksytty