Toiminnallisten menetelmien soveltaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081261
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.
Sisältö
- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Anne Lämsä
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.
Sisältö
- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään liittyvä oppimateriaali:
Ojanen, Markku 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja.
Projektiraporttiin liittyvän teoriakirjallisuuden opiskelijat valitsevat itse.
Opetusmenetelmät
Projektityö
Lähiopetus
Oppimistehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
pienryhmätyöskentely projektin parissa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
opettajajohtoiset keskusteluluennot
reflektiivinen oppimistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projekti (sis. suunnitelma, toteutus, menetelmän kuvaus ja raportti) 2 op
Lähiopetus 1op
Oppimistehtävät (Minä-tehtävä) ja purku pienryhmissä 2op
Sisällön jaksotus
Lähitoteutus, läsnäolovelvollisuus.
13.3. klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävien läpikäynti. (Ristseppä); Projektityöskentelyn aloitus.
klo 12.30-15.00 Projektityöskentelyn perusteet ja ohjaamisen haasteet. (Lämsä)
********************************************************************************
20.3. klo 9.00-11.30 Justyna Siemeonow,profesor Uniwersytetu Gda?skiego
associate professor, University of Gdansk, Poland innovation pedagogy based on cognitive-behavioural theory - how to empower young people and their families - the new tasks after Covid - 19 era (HR)
klo 12.30-15 Identiteettityön teoriaa ja harjoitteita ja Projektisuunnitelmien ja niihin liittyvien harjoitusten esittely toiminnallisesti. (Lämsä)
********************************************************************************
27.3. Projektity;n ohjauksen toteutus 9-15 välillä 4h (tai yhteistyökumppanin kanssa erikseen sovittuna aikana) (HR)
*******************************************************************************
3.4. klo 9.00-15 Ohjaajan viestintä ja Minä-tehtävän purku pienryhmissä sekä Projektin ohjauskokemusten jakaminen ja esittely (Lämsä)
*******************************************************************************
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely K5-Täydennettävä
Lisäksi opintojaksoon liittyvä oppimistehtävä ja sen purkukeskustelu suoritettava hyväksytysti
Osallistuminen lähiopetukseen 100% (yksi lähipäivä mahdollista korvata tehtävillä)
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.03.2022
Ajoitus
11.03.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Heidi Ristseppä
- Heli Virjonen
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.
Sisältö
- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään liittyvä oppimateriaali:
Ojanen, Markku 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja
Projektiraporttiin liittyvän teoriakirjallisuuden opiskelijat valitsevat itse
Opetusmenetelmät
Projektityö
Lähiopetus
Oppimistehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
pienryhmätyöskentely projektin parissa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
opettajajohtoiset keskusteluluennot
reflektiivinen oppimistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projekti (sis. suunnitelma, toteutus, menetelmän kuvaus ja raportti) 2 op
Lähiopetus 1op
Oppimistehtävät (Minä-tehtävä) ja purku pienryhmissä 2op
Sisällön jaksotus
ZOOM 11.3. klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävien läpikäynti (Virjonen & Toivonen); Projektityöskentelyn aloitus
klo 12.30-15.00 Tulevaisuuden taidot -työpaja / Mika Kantonen (Virjonen & Toivonen)
********************************************************************************
LÄHI 18.3. klo 9.00-11.30 Ohjaajan viestinnän kehittäminen ja ohjaamisen haasteet (Toivonen)
klo 12.30-15 Projektisuunnitelmien ja niihin liittyvien harjoitusten esittely toiminnallisesti (Toivonen ja Virjonen)
********************************************************************************
LÄHI 25.3. klo 9.00-11.30 Identiteettityön teoriaa ja harjoitteita (Virjonen)
klo 12.30-15.00 Musiikki ja rytmi (Toivonen)
*******************************************************************************
ZOOM 1.4. klo 9.00-11 Toiminnallisia työkaluja yksilötyöskentelyyn (Virjonen);
klo 12-14 Minä-tehtävän purku pienryhmissä (Toivonen)
*******************************************************************************
LÄHI 8.4. klo 9-11 Projektin ohjauskokemusten jakaminen; klo 12-14
Moduulin arviointi ja lopetus (Toivonen ja Virjonen)
*******************************************************************************
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely K5-Täydennettävä
Lisäksi opintojaksoon liittyvä oppimistehtävä ja sen purkukeskustelu suoritettava hyväksytysti
Osallistuminen lähiopetukseen 100% (yksi lähipäivä mahdollista korvata tehtävillä)