Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisten menetelmien soveltaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081261

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.

Sisältö

- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 20.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Anne Lämsä
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.

Sisältö

- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille

Oppimateriaalit

Oppimistehtävään liittyvä oppimateriaali:
Ojanen, Markku 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja.
Projektiraporttiin liittyvän teoriakirjallisuuden opiskelijat valitsevat itse.

Opetusmenetelmät

Projektityö
Lähiopetus
Oppimistehtävät

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

pienryhmätyöskentely projektin parissa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
opettajajohtoiset keskusteluluennot
reflektiivinen oppimistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projekti (sis. suunnitelma, toteutus, menetelmän kuvaus ja raportti) 2 op
Lähiopetus 1op
Oppimistehtävät (Minä-tehtävä) ja purku pienryhmissä 2op

Sisällön jaksotus

Lähitoteutus, läsnäolovelvollisuus.

13.3. klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävien läpikäynti. (Ristseppä); Projektityöskentelyn aloitus.
klo 12.30-15.00 Projektityöskentelyn perusteet ja ohjaamisen haasteet. (Lämsä)
********************************************************************************
20.3. klo 9.00-11.30 Justyna Siemeonow,profesor Uniwersytetu Gda?skiego
associate professor, University of Gdansk, Poland innovation pedagogy based on cognitive-behavioural theory - how to empower young people and their families - the new tasks after Covid - 19 era (HR)
klo 12.30-15 Identiteettityön teoriaa ja harjoitteita ja Projektisuunnitelmien ja niihin liittyvien harjoitusten esittely toiminnallisesti. (Lämsä)
********************************************************************************
27.3. Projektity;n ohjauksen toteutus 9-15 välillä 4h (tai yhteistyökumppanin kanssa erikseen sovittuna aikana) (HR)
*******************************************************************************
3.4. klo 9.00-15 Ohjaajan viestintä ja Minä-tehtävän purku pienryhmissä sekä Projektin ohjauskokemusten jakaminen ja esittely (Lämsä)
*******************************************************************************

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely K5-Täydennettävä
Lisäksi opintojaksoon liittyvä oppimistehtävä ja sen purkukeskustelu suoritettava hyväksytysti
Osallistuminen lähiopetukseen 100% (yksi lähipäivä mahdollista korvata tehtävillä)

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 18.03.2022

Ajoitus

11.03.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Heidi Ristseppä
  • Heli Virjonen
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.

Sisältö

- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille

Oppimateriaalit

Oppimistehtävään liittyvä oppimateriaali:
Ojanen, Markku 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja
Projektiraporttiin liittyvän teoriakirjallisuuden opiskelijat valitsevat itse

Opetusmenetelmät

Projektityö
Lähiopetus
Oppimistehtävät

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

pienryhmätyöskentely projektin parissa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
opettajajohtoiset keskusteluluennot
reflektiivinen oppimistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projekti (sis. suunnitelma, toteutus, menetelmän kuvaus ja raportti) 2 op
Lähiopetus 1op
Oppimistehtävät (Minä-tehtävä) ja purku pienryhmissä 2op

Sisällön jaksotus

ZOOM 11.3. klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävien läpikäynti (Virjonen & Toivonen); Projektityöskentelyn aloitus
klo 12.30-15.00 Tulevaisuuden taidot -työpaja / Mika Kantonen (Virjonen & Toivonen)
********************************************************************************
LÄHI 18.3. klo 9.00-11.30 Ohjaajan viestinnän kehittäminen ja ohjaamisen haasteet (Toivonen)
klo 12.30-15 Projektisuunnitelmien ja niihin liittyvien harjoitusten esittely toiminnallisesti (Toivonen ja Virjonen)
********************************************************************************
LÄHI 25.3. klo 9.00-11.30 Identiteettityön teoriaa ja harjoitteita (Virjonen)
klo 12.30-15.00 Musiikki ja rytmi (Toivonen)
*******************************************************************************
ZOOM 1.4. klo 9.00-11 Toiminnallisia työkaluja yksilötyöskentelyyn (Virjonen);
klo 12-14 Minä-tehtävän purku pienryhmissä (Toivonen)
*******************************************************************************
LÄHI 8.4. klo 9-11 Projektin ohjauskokemusten jakaminen; klo 12-14
Moduulin arviointi ja lopetus (Toivonen ja Virjonen)
*******************************************************************************

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely K5-Täydennettävä
Lisäksi opintojaksoon liittyvä oppimistehtävä ja sen purkukeskustelu suoritettava hyväksytysti
Osallistuminen lähiopetukseen 100% (yksi lähipäivä mahdollista korvata tehtävillä)