Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä TH00BN89-3004 01.08.2022-31.12.2022
5 op(YKLAMS22)+-
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
kriittisesti arvioida sekä kehittää omaa asiantuntija-identiteettiään mielenterveys ja päihdetyön alueella
kriittisesti arvioida ja kehittää työtä ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan
analysoida kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön
palvelujärjestelmää laaja-alaisesti ja syvällisesti
analysoida kriittisesti ja laaja-alaisesti toiminnan muutostarpeita sekä johtaa muutosta eettisesti ja kustannustehokkaasti omalla asiantuntijuusalueella
Opintojakson sisältö
Asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
Toiminnan ja työn kehittäminen: näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
Laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Vastuuopettaja
Johanna Berg
Ohjausvastuut
Opintojakson toteutus on SAMKn vastuulla. Opintojen sisältö, tavoitteet ja jaksoon liittyvät tehtävät löytyvät Digicampukselta.
Toteutustapa
Lähiopetus
Oppimismenetelmät
Ks Digicampus
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2023
5 op
Ryhmä(t)
YKLAMS22
Vastuuyksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Arviointiasteikko
H-5
Pedagogiset toimintatavat
Ks Digicampus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Ks Digicampus
Sisältö ja ajoitus
Ks Digicampus
Kansainvälinen mielenterveys- ja päihdetyö TH00BN93-3004 01.08.2022-31.12.2022
5 op(YKLASS21)+-
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat kansainväliset ja eurooppalaiset säädökset, sopimukset ja ohjelmat ja osaa tarkastella näitä kriittisesti suhteessa suomalaisiin käytäntöihin
tunnistaa keskeiset kansainväliset ja eurooppalaiset alan toimijat ja tuntee näiden toiminnan merkityksen
tarkastella kriittisesti ajankohtaisia, kansainvälisiä mielenterveys- ja päihdetyön trendejä suhteessa suomalaiseen hoitojärjestelmään
Opintojakson sisältö
Kansainväliset ja eurooppalaiset mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat säädökset, sopimukset ja ohjelmat
Mielenterveys- ja päihdetyön kansainväliset ja eurooppalaiset toimijat ja näiden toiminta
Mielenterveys- ja päihdetyön ajankohtaiset ja kansainväliset trendit
Vastuuopettaja
Johanna Berg
Ohjausvastuut
TAMK ja TUAMK - Nina Kilkku ja Johanna Berg vastaavat opintojaksosta. Jakson tarkempi kuvaus, tavoitteet ja sisältö Digicampuksella.
Toteutustapa
60% Lähiopetus,
40% Etäopetus
Oppimateriaali
Ks Digicampus
Oppimismenetelmät
Ks digicampus
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 31.07.2022
5 op
Ryhmä(t)
YKLASS21
Opiskelijamäärä (min - max)
10 - 25
Vastuuyksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Verkko-opetuksen osuus
2 op
Arviointiasteikko
H-5
Pedagogiset toimintatavat
Ks Digicampus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Ks Digicampus
Sisältö ja ajoitus
Ks Digicampus
Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I TH00BN91-3004 01.02.2023-30.10.2023
5 op(YKLAMS22)+-
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
Arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa ja kehittää hoitotyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveystyön- ja päihdehoitotyön päätöksentekotaitojaan hoitotyön kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella
hallitsee asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät tutkimusmenetelmät
suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen
Opintojakson sisältö
Itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa
Kliinisen ja eettisen päätöksenteon kehittäminen
Kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
Hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa hyödyntäen
Vastuuopettaja
Johanna Berg
Ohjausvastuut
Johanna Berg
Toteutustapa
Lähiopetus
Oppimateriaali
Ks Digicampus
Oppimismenetelmät
Ks Digicampus
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
01.02.2023 - 30.10.2023
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.05.2023
5 op
Ryhmä(t)
YKLAMS22
Opiskelijamäärä (min - max)
5 - 50
Lisätietoja
Digicampus
Vastuuyksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Arviointiasteikko
H-5
Pedagogiset toimintatavat
Ks. Digicampus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Ks Digicampus
Sisältö ja ajoitus
Opintojakson kuvaus, tavoiteet ja sisältö on luettavissa Digicampuksella
Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II TH00BN92-3005 01.01.2023-30.11.2023
5 op(YKLAMS22)+-
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä
kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeen mukaisia menetelmiä
työskentellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, monitieteiseen näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä
arvioida kriittisesti ja kehittää sekä potilaan että perheiden ohjausta että palveluohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä
arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapiaan ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet.
kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten ja asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentoinnin käytäntöjä
Opintojakson sisältö
Näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, näiden kriittinen tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
Itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
Asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
Asiakkaan ja heidän läheistensä psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjauksen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset Psykoterapian toteutusmahdollisuudet
Asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen
Vastuuopettaja
Johanna Berg
Ohjausvastuut
Opintojaksosta vastaa Tampereen ammattikorkeakoulu, vastuuopettajana Nina Kilkku
Toteutustapa
Lähiopetus
Oppimateriaali
Ks. Digicampus
Oppimismenetelmät
Ks Digicampus
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
01.01.2023 - 30.11.2023
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 30.09.2023
5 op
Ryhmä(t)
YKLAMS22
Opiskelijamäärä (min - max)
5 - 50
Lisätietoja
Ks. Digicampus
Vastuuyksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Arviointiasteikko
H-5
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks Digicampus
Pedagogiset toimintatavat
Ks. Digicampus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Ks. Digicampus
Sisältö ja ajoitus
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja ajoitus, ks Digicampus
Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen TH00BN90-3004 30.08.2022-28.05.2023
5 op(YKLAMS22)+-
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
Kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä.
Analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja
tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta.
Kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa.
Ottaa käyttöön mielenterveyttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta.
Opintojakson sisältö
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso)
Preventio ja promootio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Recovery-ajattelu
Varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
Digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä
Vastuuopettaja
Johanna Berg
Ohjausvastuut
Opintojakson toteutuksesta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Vastuuopettajana Katja Kokkinen.
Toteutustapa
Lähiopetus
Oppimateriaali
Ks. Digicampus
Oppimismenetelmät
Ks Digicampus
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
30.08.2022 - 28.05.2023
Ilmoittautumisaika
30.09.2022 - 31.12.2022
5 op
Ryhmä(t)
YKLAMS22
Opiskelijamäärä (min - max)
5 - 50
Lisätietoja
Ks. Digicampus
Vastuuyksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Arviointiasteikko
H-5
Pedagogiset toimintatavat
Ks Digicampus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Ks. Digicampus
Sisältö ja ajoitus
Opintojakson sisältö, tavoiteet ja ajoitus ks Digicampus.