Documentary theatre (5cr)
Code: KU00BN62-3001
General information
- Enrollment
- 28.11.2020 - 27.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.12.2020 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 6 - 13
- Teachers
- Marja Susi
- Mervi Rankila-Källström
- Minna Haapasalo
- Course
- KU00BN62
Unfortunately, no reservations were found for the realization Documentary theatre KU00BN62-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana Getting Unstuck -projektia. Projekti esitellään ensimmäisellä kontaktitapaamisella 17.2. Opintojaksolla tutustutaan sekä esityslajiin/metodiin että sen traditioon. Traditioon tutustutaan Janne Junttilan teoksen ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” avulla.
Opintojakson käytännön prosessissa tehdään toiminnallisia haastatteluja maahanmuuttajanuorille sekä kerätään dokumentaarista esitysmateriaalia, valitaan esitykseen päätyvää aineistoa ja työstetään esitysdramaturgia. Aineisto näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan.Esityksessä pyritään non-verbaaliseen ilmaisuun ja käytetään esinemanipulaatiota opiskelijoiden päättämällä tavalla.
Opiskelijat valitsevat esitykselleen aiheen ja mahdollisen muun aineiston haastattelujen lisäksi.
Opintojaksolla toimitaan pienryhmissä.
Esitykset toteutetaan Naru-teatterissa 5. ja 6.5.
Materials
Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto sekä mahdollinen muu materiaali
Teaching methods
Dokumenttiteatteriesityksen tekeminen on tutkiva työprosessi. Opintojaksolla toimitaan 3-4 hlön tiimeissä, joissa tehdään työnjakoa ja -roolitusta opettajan avustuksella. Työtavan traditioon perehdytään lukemalla Janne Junttilan teosta sekä tekemällä ja esittämällä siitä alustuksia.
Toiminnallisia haastattelutapoja sekä objektiteatteria tutkitaan Marja SUden ja Ari Ahlholmin johdolla.
Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa. Opintojakson päättää reflektio ja ryhmän yhteinen raportti työprosessista sekä metodista.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tiimityössä tehdyt esitykset, toiminnallisten haastattelujen tekeminen, oppimispäiväkirjan tekeminen, ryhmän yhteinen reflektio ja kirjallinen raportti.
Completion alternatives
Itsenäinen opiskelupaketti, joka sisältää sooloesityksen tekemisen.
Student workload
Oppimispäiväkirjan pitäminen. (henkilökohtainen)
Esittelyn toteuttaminen yhdestä osasta "Dokumenttiteatterin uusi aalto" kirjaa (pienryhmissä).
Esityksen tekemisen prosessiin sekä esitykseen osallistuminen. (pienryhmissä)
Haastattelujen tekeminen.(pienryhmissä tai pareittain)
Reflektoiva raportti.(pienryhmissä tai yksin)
Evaluation methods and criteria
1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (ryhmätyö, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja työprosessiin pohjaava pienryhmän yhteinen raportti
Failed (0)
Opiskelija ei tee, tai tekee vain osittain oppimistehtävät.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.