Siirry suoraan sisältöön

Dokumenttiteatteri (5op)

Toteutuksen tunnus: KU00BN62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2020 - 27.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.12.2020 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 13
Opettajat
Marja Susi
Mervi Rankila-Källström
Minna Haapasalo
Opintojakso
KU00BN62

Toteutukselle Dokumenttiteatteri KU00BN62-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana Getting Unstuck -projektia. Projekti esitellään ensimmäisellä kontaktitapaamisella 17.2. Opintojaksolla tutustutaan sekä esityslajiin/metodiin että sen traditioon. Traditioon tutustutaan Janne Junttilan teoksen ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” avulla.
Opintojakson käytännön prosessissa tehdään toiminnallisia haastatteluja maahanmuuttajanuorille sekä kerätään dokumentaarista esitysmateriaalia, valitaan esitykseen päätyvää aineistoa ja työstetään esitysdramaturgia. Aineisto näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan.Esityksessä pyritään non-verbaaliseen ilmaisuun ja käytetään esinemanipulaatiota opiskelijoiden päättämällä tavalla.
Opiskelijat valitsevat esitykselleen aiheen ja mahdollisen muun aineiston haastattelujen lisäksi.
Opintojaksolla toimitaan pienryhmissä.
Esitykset toteutetaan Naru-teatterissa 5. ja 6.5.

Oppimateriaalit

Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto sekä mahdollinen muu materiaali

Opetusmenetelmät

Dokumenttiteatteriesityksen tekeminen on tutkiva työprosessi. Opintojaksolla toimitaan 3-4 hlön tiimeissä, joissa tehdään työnjakoa ja -roolitusta opettajan avustuksella. Työtavan traditioon perehdytään lukemalla Janne Junttilan teosta sekä tekemällä ja esittämällä siitä alustuksia.
Toiminnallisia haastattelutapoja sekä objektiteatteria tutkitaan Marja SUden ja Ari Ahlholmin johdolla.
Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa. Opintojakson päättää reflektio ja ryhmän yhteinen raportti työprosessista sekä metodista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimityössä tehdyt esitykset, toiminnallisten haastattelujen tekeminen, oppimispäiväkirjan tekeminen, ryhmän yhteinen reflektio ja kirjallinen raportti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelupaketti, joka sisältää sooloesityksen tekemisen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimispäiväkirjan pitäminen. (henkilökohtainen)
Esittelyn toteuttaminen yhdestä osasta "Dokumenttiteatterin uusi aalto" kirjaa (pienryhmissä).
Esityksen tekemisen prosessiin sekä esitykseen osallistuminen. (pienryhmissä)
Haastattelujen tekeminen.(pienryhmissä tai pareittain)
Reflektoiva raportti.(pienryhmissä tai yksin)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (ryhmätyö, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja työprosessiin pohjaava pienryhmän yhteinen raportti

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee, tai tekee vain osittain oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.

Siirry alkuun